26 Disember 2014

TERKINI : EMPANGAN BANG LANG DI YALA LEPASKAN AIR HARI INI!!!




VIDEO : SINI


OLEH : Kelab Pencinta Sejarah Kelate

PPSK : INFO BANJIR

Berita ini admin tidak dapat sahkan. Mohon warga FB pakat sahkan kesahihan berita ini. Air di empangan Bendang Setar, wilayah Yala Thailand sudah dilepaskan. Bersiap sedia wahai rakyat Rantau Panjang dan Pasir Mas!

Pintu empangan di selatan telah dibuka untuk elak empangan pecah, air akan sampai ke Yala dalam masa 24 jam, Patani dalam masa 48 jam, adik kakok di Klate bersedia untuk hadapi banjir yg lebih buruk, kawe tolong translate dari website Thai..

Gambar dr Pages Voice of Pattani.

Sebarkan untuk peringatan bersama. Air akan melimpahi Kelate melalui Sg Golok. - sumber Anak Kelate di Universiti


BERITA INI MEMANG BETUL DARIPADA LAPORAN   BANGKOK POST JUGA MENYATAKAN PERKARA TERSEBUT.    TETAPI ADAKAH AIR LIMPAHAN EMPANGAN DARI THAILAND AKAN SAMPAI KE KELANTAN, INI TIDAK DAPAT DIPASTIKAN.......


 Pelepasan Air Empangan,  Banjir Dijangka ke Yala, Pattani
- Bangkok Post

Diterbitkan pada: 26 Disember 2014
Penulis: Ayub Pathan, Abdulloh Benjakat dan Waedao Harai

Masyarakat  terasa bahang di bawah banjir monsun dalam kesusahan di Selatan  Thailand dihadapi lagi. Hari ini pihak berkuasa memberi amaran mereka akan melepaskan air dari empangan yang penuh Bang Lang di Yala.



Orang membawa barang-barang mereka manakala meranduk melalui air banjir di wilayah Pattani pada hari Jumaat. (Reuters foto)

Dengan takungan empangan pada 99% daripada kapasitinya, sebelum ini dibanjiri  kampung sungai di Yala dan Pattani wilayah telah memberi amaran ancaman baru lewat pada hari Jumaat oleh Timbalan Gabenor Yala Sayant Intharapakdi.

Beliau berkata hujan dari 17-25 Disember hujan moonsoon telah meningkatkan tahap di belakang empangan Bang Lang kepada 114,81 meter di atas paras laut min. Paras air-pegangan maksimum adalah 115 meter.

Empangan hidro diadakan 1,444.80 juta meter padu air, iaitu 99,34% daripada jumlah kapasiti takungan. Ia adalah penting bahawa air dilepaskan daripada empangan untuk memastikan keselamatannya, kata Encik Sayant.


Nimuhammadnurdin wae, seorang jurutera kanan di empangan Bang Lang, berkata pelepasan yang bermula kira-kira tengah hari pada hari Jumaat. Empangan ini akan mengeluarkan kira-kira 30 juta meter padu air setiap hari untuk melindungi integriti dalam struktur.

"Pelepasan dari empangan Bang Lang akan memberi kesan kepada orang di Yala dan Pattani. Tahap Sungai Pattani akan naik dan rumah banjir di kawasan berisiko di sepanjang kedua-dua belah sungai di Bannang Sata, Krong Pinang dan daerah Muang Yala," Encik Nimuhammadnurdin berkata. (Sambungan di bawah)




Air dilepaskan dari empangan Bang Lang di Yala pada hari Jumaat. (Gambar oleh Maluding tido)

Beliau dijangka pelepasan air untuk sampai ke Yala  10:00 pagi pada hari Sabtu dan masukkan Pattani pada hari Ahad.

Batu-fill Bang Lang empangan berdiri di Sungai Pattani di daerah Bannang Sata dan 58 kilometer dari pusat Yala.

Timbalan Gabenor Pattani Weerapong Kaeosuwan pada hari Jumaat disyorkan pemindahan penduduk yang tinggal di tepi sungai Pattani di Muang Pattani, Yarang, Nong Chik dan daerah Mae Lan. Daerah Muang Pattani dinaiki air malam Khamis semasa air pasang yang tinggi.

Di wilayah Narathiwat, paras banjir meningkat sedikit di Sungai Kolok dan Tak Bai daerah pada hari Jumaat kerana air banjir dari daerah Sukhirin dan bersaliran air banjir dari negeri Kelantan di Malaysia ke dalam sempadan Sungai Sungai Kolok.

Beberapa sekolah di bandar dibuka semula pada hari Jumaat , tetapi kawasan-kawasan pedalaman masih ditutup.

Perdana Menteri Prayut Chan-o-cha berkata di Tak Bai pada hari Jumaat bahawa banjir di tiga wilayah selatan iaitu Yala, Pattani dan Narathiwat adalah yang paling teruk tahun ini, dan diburukkan lagi kerana jalan raya telah dibina tanpa longkang dalam aliran air banjir semula jadi. Beliau berkata kawasan takungan air ini perlu di tiga wilayah. ~ SUMBER

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...