19 Ogos 2012

Thailand bekalkan 800,000 unit Komputer Tablet Percuma kepada Pelajar Darjah 1


BANGKOK - Kabinet Thailand kelmarin meluluskan pembelian 800,000 komputer tablet dihasilkan sebuah syarikat di China untuk kegunaan murid darjah satu di negara itu.

Menteri Maklumat, Anudith Nakornthap berharap, kontrak perjanjian dengan Syarikat Pembangunan Data Saintifik Shenzhen dapat ditandatangani segera supaya komputer tablet tersebut dapat digunakan bermula penggal baru persekolahan pada Mei depan.

Harga ditawarkan untuk setiap unit komputer sesentuh selebar tujuh inci tersebut adalah AS$102 (RM314).

Membekalkan komputer tablet kepada murid sekolah adalah janji yang diutarakan oleh Perdana Menteri Yingluck Shinawatra, semasa kempen pilihan raya pada tahun lalu.

Walau bagaimanapun, pakar-pakar berkata ia adalah terlalu awal untuk menilai sama ada skim ini akan mempunyai apa-apa kesan ke atas pendidikan kanak-kanak.

Perdana Menteri Yingluck Shinawatra mengumumkan pada 23 OGOS 2011, bahawa program satu tablet per kanak-kanak adalah antara keutamaan beliau bagi tahun pertama di pejabat.

Kertas polisi beliau berkata kerajaan juga akan membangunkan kurikulum yang sesuai untuk tablet dan menyediakan standard WiFi kepada institusi pendidikan yang percuma.

Pada mulanya, skim ini bertujuan untuk menampung sekolah perintis sahaja, tetapi kemudian ditukar kepada lebih kurang 800,000 murid darjah satu di seluruh negara bagi bajet 1.9 bilion baht.

Di bawah skim ini, Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) Kementerian adalah bertanggungjawab untuk perolehan meja dan pemeriksaan rawak, dan Kementerian Pelajaran adalah bertanggungjawab untuk pembangunan kandungan digital dan diedarkan ke beberapa sekolah.

Satu kajian mengenai kesan penggunaan tablet, yang dijalankan oleh Universiti Srinakharinwirot, menyimpulkan bahawa pelajar di Prathom 4 (darjah 4) akan mendapat manfaat daripada skim ini lebih dari yang pertama-penggred.

Menteri Pendidikan Suchart Thada-thamrongvej berkata bahawa akan berlaku kemudian. "Tablet akan diserahkan kepada Mathayom 1 [Gred 7 atau Tingkatan 1) murid-murid di sekolah-sekolah perintis dalam jangka masa kedua tahun ini 2012 akademik," kata Encik Suchart.

Pelajar boleh mengambil tablet ke rumah, dan mereka dapat menjaga mereka selepas tiga tahun.

Bawah kontrak itu, banyak pertama sebanyak 400,000 tablet untuk sampai ke Thailand bulan ini.

Kontrak perolehan selama 400.000 tablet lagi telah ditandatangani pada awal bulan ini oleh Kementerian ICT.

Chinnapat Bhumirat, setiausaha agung ke Pejabat Suruhanjaya Pendidikan Asas (Obec), berkata jumlah kecacatan yang setakat ini telah kecil.

"Skim ini telah beransur-ansur mencapai kemajuan, dan sehingga kini terdapat hanya tujuh kes masalah dengan pengecas bateri tablet di wilayah Chiang Rai," katanya.

Kandungan tablet meliputi lima mata pelajaran teras. Obec membangunkan kandungan dalam bentuk

e-buku, e-pembelajaran dan aplikasi multi-media.

Encik Chinnapat berkata WiFi akan boleh didapati di 10,000 buah sekolah menjelang akhir tahun ini, manakala perkhidmatan yang sedia ada di 20,000 sekolah lain akan dinaik taraf. Sembilan pusat perkhidmatan dan penyelenggaraan utama dan 30 sub-pusat telah ditubuhkan di seluruh negara bagi mereka yang menghadapi masalah dengan tablet.

Pawit Thongroj, penasihat pendidikan Pheu Thai, berkata komputer tablet akan mengurangkan jurang pendidikan antara pelajar di kawasan bandar dan luar bandar.

"Mereka akan menerima komputer tablet mana sahaja mereka tinggal. Ia adalah satu dasar yang progresif," katanya.

Sompong Jitradub, seorang pensyarah di fakulti pendidikan Universiti Chulalongkorn, berhujah bahawa alat berteknologi tinggi boleh menjadi pedang bermata dua. Beliau berkata satu kajian perlu dijalankan terlebih dahulu sama ada tablet sebenarnya memberi manfaat kepada pelajar. Kemudian, pelajar perlu dilatih bagaimana untuk menggunakan internet yang sesuai, untuk mengelakkan ketagihan kepada permainan.

"Pada masa ini, mesej utama tentang skim ini hanya tablet percuma. Tidak ada konsep yang jelas tentang apa yang mereka akan digunakan untuk mencapai," katanya.

Jenis tablet dibekalkan, Scopad SP0712 yang memiliki detail spesifikasi yang menjanjikan. Tablet ini berbasis Android 4.0 (Ice Cream Sandwich). SP0712 menggunakan layar sentuh 7 inci, memori 8GB, 1GB RAM, dan GPS.

Komen: Kerajaan kita masih terkial-kial untuk membenarkan kegunaan Telefon tangan dan gajet di kawasan sekolah....???

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...