31 Mei 2012

AWAT CEROI SANGAT? SU. POLITIK MB JAWAB ISU AYAK NIE!

Pencemaran Air Lata Chelak, Baling: Penduduk Kampung Cabar MB Turun Lihat Sendiri

Berita dari Blog Pro-Umno kedahan69ers.com 29 May 2012 KEDAH HARI INI



BALING – Para penduduk kampung di sekitar kawasan Hutan Simpan Gunung Inas meradang terhadap kegiatan balak yang tidak dipantau sewajarnya sehingga mencemarkan sumber bekalan air bersih untuk kegunaan harian mereka di sini.

Malah mereka mencabar agar Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Razak, dan Exco Kerajaan PAS Negeri untuk turun padang melihat sendiri penderitaan rakyat di situ hasil pemerintahan “Kedah Sejahtera”nya.

Menurut mereka, sumber air yang digunakan untuk memasak, minuman, membasuh pakaian dan lain-lain kegiatan harian mula tercemar sejak aktiviti pembalakan dilakukan di kawasan tersebut pada tahun lalu.

Salah seorang wakil penduduk Kampung Iboi, Abdul Razak Che Ahmad, 51, air sungai di Lata Chelak

yang menjadi sumber utama bekalan air di lima buah kampung di situ bertukar keruh dan tiada sebarang usaha dari pihak Kerajaan PAS Negeri Kedah untuk mengatasi masalah tersebut.

“Kami dah buat aduan dah.. ada buat melalui JKKP, MKK, suruh ambil tindakan la..sebab saluran tu ada kat depa…

“Kami ada bawak pi kat JKKP..JKKP bawak pi kat wakil rakyat kami..wakil rakyat kami dah bawak ke atas tanya depa..tapi wakil rakyat depa kata ‘takpa lah..takpa lahh..takpa lahh”..

“Tapi ni dia la rakyat dok makan..bukan ahli-ahli UMNO ja yang dok makan air ni..orang-orang PAS un dok makan air ni..dengan wakil-wakil rakyat PAS pun dok makan air nih.. Tapi takpa la dia ada SADA..depa boleh hantar air pi kat dia..kami ni..?!” ujarnya dalam nada yang marah dan kesal terhadap Kerajaan PAS Negeri Kedah.

Menurut Harun Jusoh, 51, atau lebih dikenali sebagai Pak Teh di kalangan penduduk di situ, selain menjadi sumber bekalan air bersih, Lata Chelak juga merupakan sebuah lokasi pelancongan utama di daerah Baling.

Namun setelah airnya bertukar menjadi keruh, tiada seorang pelancong pun yang datang di situ untuk tujuan berkelah atau rekreasi sehingga menjejaskan peluang ekonomi dan menghilangkan tarikan pelancongan di kawasan air terjun itu.

Wakil kaum ibu, Hamidah Md Nor, 36, dari Kampung Bokbak turut menyatakan rasa kesalnya apabila pakaian yang dibasuh menggunakan air yang bersumber dari Lata Chelak itu bertukar menjadi perang dan kekuning-kuningan ekoran airnya yang keruh berbanding dahulu.

“Susah la kami kalau nak basuh pakaian…terutama pakaian sekolah anak-anak la.. yang putih tu akan jadi warna perang-perang la, tak elok untuk pergi sekolah.

“Memang kami rasa kecewalah kerana perkara ni dah berlaku dari tahun lepas lagi… Nak suruh depa (Exco Kerajaan PAS Kedah) mai sendiri lah.. mai tengok..”, katanya di sini hari ini.

Menurut Abdul Rani Salleh, 56, atau nama panggilannya Pak Tam, air di rumahnya bertukar menjadi merah, berkarat dan menyebabkan keladak air kotor berkumpul di takungan air simpanan air di rumahnya.

“Air di rumah kami ni dah jadi merah dah..berkarat! Kalau boleh ni kami nak depan hentikan aktiviti balak tu segera..serta mertalah..sebab ia mencemar sumber air bersih yang disalurkan ke rumah kami”, katanya ketika ditemui di Lata Chelak hari ini.

Sehubungan itu, para penduduk Kampung Iboi, Kampung Bukit Iboi, Kampung Masjid Iboi, Kampung Bokbak dan Kampung Padang Hang menggesa agar pihak Kerajaan PAS Negeri Kedah untuk datang ke situ bagi melihat sendiri kesengsaraan rakyat.

Menurut mereka, tiada gunanya mencanang slogan “Kedah Sejahtera” di seluruh negara sedangkan keadaan rakyat terbukti sengsara dan tidak dipedulikan begitu saja oleh Kerajaan PAS Negeri Kedah.

JAWAPAN SETPOL MB KEDAH : DI AKAUN FACEBOK

Muhammad Sanusi Md Nor berkongsi pautan.
17 jam yang lalu
Sample air sungai sekitar Baling pada hari UMNO buat demo. : Cerapan oleh Jabatan Perhutanan Kedah

MUHAMMAD SANUSI MD NOR: Tengok gambar dulu...nanti saya ulas. Sumber: Cerapan air dari sungai sekita -sanusisetpol.blogspot.com


DARI BLOG :http://sanusisetpol.blogspot.com

WEDNESDAY, MAY 30, 2012

Tengok gambar dulu...nanti saya ulas. Sumber: Cerapan air dari sungai sekitar Gunung Inas oleh Jabatan Perhutanan Negeri Kedah


Akaun Twitter yang jumpa hak nie je............

Pej MB dan SUK Kedah@PejabatSUK
·Mengikuti

0 TWEET-TWEET 0 MENGIKUTI 27 PENGIKUT


gua ada follow tweet nie tapi tak pernah berkicau langsung.


Kita lihat contoh terbaik kuasa media baru,dalam masa pantas Kelentong Datok Jamal dia peniaga warung dinafikan, malah rangkaian Restoran beliau di boikot dan akan bungkus....tapi dengan media pro-amno akan mainkan isu-isu Kedah walaupun berita tu tidak betul, tanpa jawapan yang PANTAS bendatu sedikit sebanyak akan mempengaruhi pengundi atas pagar dan golongan utusan, rtm & TV3.

Oleh : Atass Pagark-emel

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...