03 Oktober 2011

SISTEM LELONGAN BERAS WANGI DI THAILAND

Lelongan Hom Mali akan menguji sistem

Kerajaan akan cuba untuk lelongan sehingga 40,000 tan beras wangi yang baru dituai di bawah skim gadai janji baru kerajaan padi untuk menguji tindak balas pasaran dan harga.Pelan itu, yang memerlukan kelulusan dari menteri perdagangan, bertujuan untuk merangsang pasaran beras premium, kata Manat Soiploy, Ketua Pengarah Jabatan Perdagangan Luar Kementerian.


Pegawai-pegawai akan mendapatkan tawaran untuk menubuhkan tidak atas kapal (FOB) harga untuk 30,000 hingga 40,000 tan metrik beras Hom Mali 100% mengikut harga yang dijanjikan pada 20,000 baht tan Hom Mali padi ditambah membeli-belah pengilangan dan pembungkusan.

Program gadai janji padi akan bermula pada 7 Okt dengan bajet yang dianggarkan bernilai 410 bilion baht, dikurangkan daripada 450 bilion sebelum ini kerana banjir telah merosakkan beberapa kawasan beras yang semakin meningkat disebabkan oleh kerosakan dari banjir. Nasi putih akan disandarkan pada 15,000 baht tan."Lelongan ini akan dibuka kepada semua. Ia akan melepaskan pertama saham kerajaan selepas skim gadai janji dengan kualiti perdana yang dijanjikan oleh kerajaan," kata Encik Manat.

Kerajaan juga akan mengendalikan pembungkusan, sama ada dalam guni atau pek kecil 250 gram, dengan penyumberan luar kepada sektor swasta, untuk memastikan tiada percampuran.

Encik Manat berkata masalah telah dilaporkan dengan substandard BERAS WANGI(Mali beras) di negara-negara termasuk Amerika Syarikat, Indonesia, Malaysia dan Singapura. Masalahnya kebanyakannya di negara pengimport tetapi tidak dari Thailand.Thailand biasanya menghasilkan kira-kira 4 juta tan metrik tahun Hom Mali beras, separuh untuk kegunaan tempatan. Pasaran eksport utama adalah Amerika Syarikat, Afrika, China, Hong Kong dan Timur Tengah.
Kerajaan telah mengesahkan bahawa 22 provinsi memupuk Kinian Hom Mali Asli.

Membincangkan strategi beras yang lebih luas, Encik Manat berkata negara itu berusaha untuk membuka perdagangan beras antara rantau di bawah Kawasan Perdagangan Bebas Asean. Sebagai contoh, satu memorandum persefahaman bagi satu juta tan beras perdagangan antara Thailand dan Indonesia akan tamat pada bulan Disember. Thailand masih mempunyai perjanjian yang sama di tempat dengan Filipina.Walau bagaimanapun, Encik Manat berkata memorandum yang mewakili hanya satu rangka kerja kerjasama dan bahawa negara-negara itu boleh atau tidak boleh membeli beras dari Thailand.

Thailand dan Vietnam, dua pengeksport beras terbesar di dunia, mengadakan mesyuarat tahunan dan yang paling baru satu tahun lepas bersetuju bahawa kedua-duanya tidak akan mengurangkan harga. Menteri-menteri dan pegawai-pegawai kanan dari kedua-dua pihak terus berhubung mengenai cara-cara untuk mengelakkan penurunan mendadak harga beras global.

Jabatan Perdagangan asing juga bekerja pada sistem pengezonan untuk membenarkan import padi dari negara-negara jiran ke kilang di Thailand, tetapi hanya di lokasi tertentu."Mewujudkan zon khas untuk mengimport padi dari negara-negara yang bersempadan ke kilang untuk eksport akan membantu Thailand mengekalkan kepimpinan dalam perdagangan beras global dan mewujudkan kerjasama dengan negara-negara jiran seperti Kemboja," katanya.

sumber: bangkokpost

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...