26 Julai 2011

Kursus Ahli Politik 2

“Matsamankati nak ajar aku? Pirrraahhh!!! “
Ada juga yang cakap kat aku macam tu masa mula-mula aku bukak gelanggang. Tengok muka aku pun depa dah menyampah. Tambah pulak bila tengok aku pakai baju Pagoda dengan jeans bundle…lagi la depa tak percaya.
Aku kena jelaskan dulu. Mana ada cikgu sekolah rendah dan menengah yang ada PhD? Tapi anak murid depa ramai yang dapat PhD.

Mana ada tukang tilik yang berjaya? Depa masih dengan burung bayan depa…tapi yang mendapat khdimat nasihat depa dah boleh bukak pejabat FLOM.
Orang-orang yang sudah ‘berjaya’ ini tidak akan mengajar kita. Depa akan terus cari duit untuk depa sendiri.

Macam tu jugak dengan “Ahli Politik.” Bila depa dah dapat title “Pemimpin Rakyat”, hangpa ingat depa nak ajar hangpa ka? Pirrrahh!!. Kalau boleh, depa pancung hangpa sebab hangpa akan jadi saingan kat depa. Nak ajar macam mana nak berjaya? Jauh sekali.
Itu pasai aku nak bantu sapa-sapa yang nak jadi “Ahli Politik” yang berjaya.

Pertama sekali: Personaliti.
Yang ni hangpa kena cipta personaliti.
Nombor satu, hangpa kena skema. Pakai baju batik, ataupun paling kurang pakai baju lengan panjang. Jangan pakai baju Pagoda atau T-Shirt.

Untuk menjadi “Ahli Politik”, hangpa kena skema sikit. Rambut kena sikat kemas dan pakai Brylcreem. Tak boleh pakai jeans, walaupun Levis 501 hangpa tu berharga RM120.00. Hangpa boleh pi bundle, beli slacks second-hand..jenis Padini ka..tak kisah la berapa harga pun. Balik bubuh kanji dan seterika balik bagi ada “side”. Kasut kena pakai kasut kulit. Kasut Johnson dari kulit babi pun tak pa. Tapi jangan sekali-kali pakai Adidas atau Nike.

Itu kalau nak kemajlis-majlis rasmi PKR. Kalau nak pi kemajlis-majlis Pas, kena pakai sekurang-kurangnya baju Raihan dan kopiah putih. Satu yang baguih, Pas tak kisah dengan selipar, sebab nak masuk markas kena buka kasut. Kalau nak ke majlis DAP, boleh pakai T-Shirt putih. Seluar depa tak kisah sangat..tapi aku heran jugak…pasai apa orang Cina tak suka Jeans.
Bila sampai kemajlis-majlis PKR atau Pas, pertama sekali hangpa kena cari bangku yang ada kusyen. Bangku plastic untuk orang biasa ataupun ahli politik.Kalau duduk, selalunya membongkok sikit sebab perut kempis.

Bangku yang ada kusyen untuk “Pemimpin Masyarakat.” Selalunya bangku untuk buffet atau yang ada kat restoran tu. Yang ni kalau duduk, belakang masih tegak..tapi tak boleh membongkok sebab perut dah ada isi.
Untuk “Pemimpin Rakyat”, yang tu disediakan sofa. Kalau duduk terus tersandar. Nak bongkok tak boleh, nak tegak sakit pinggang sebab perut dah besar.
Tapi jangan risau, “Ahli-ahli Politik” dah faham sebab depa pun akan jadi macam tu bila depa sampai ketahap itu.

Kemudian kena jaga Keperibadian
.
Ini mustahak kalau nak berjaya.Jangan cuba nak tunjuk alim atau pun jujur. Orang alim dan jujur tak boleh berjaya. Kalau nak tunjuk alim, pi jadi guru ugama. Tok Imam pun la ni kene gedebe.
Kalau nak jadi “Ahli Politik” yang berjaya kena jadi macam Berahim Ali. Kena tunjuk terror macam Bung Mokhtar. Ataupun kena tunjuk ranggi macam Azmin.
Bila nak bercakap kena tengok audiens. Kalau tengok yang depan tu jenih Boomers, datang pakai pentelun, cakap pun kena ikut pemikiran depa. Kalau yang depan tu datang pakai baju batik dengan slacks, cakap kena skema sikit. In other words, you have to please the audience or play to the gallery.

Ingat…dalam politik, semuanya terbalik. “Pemimpin Rakyat” adalah wakil rakyat. Kena ikut cakap rakyat…bukan rakyat ikut cakap hangpa.
Cakap benda yang depa tak tau. Kalau ceramah kat kampong, kita cerita pasai bandar. Kalau ceramah kat bandar, kita cerita tentang kesusahan orang kampong. Baru nampak kita terror. Jangan cakap macam pensyarah universiti. Itu pasai orang yang ada kelulusan tinggi tak berjaya dalam politik..sebab depa tak tau teknik berceramah.

Last sekali tentang Kelulusan.

Kalau hangpa ada kelulusan tinggi…jangan masuk politik. Lebih baik hangpa jadi Pengurus bank ka, pengurus kilang ka..tak kisah la kerja apa pun. Tapi kalau hangpa tak dak kelulusan, tercicir dari sekolah, tapi pandai kelentong…hangpa adalah orang yang paling diperlukan dalam politik.
Tak percaya…hangpa tengok yang jadi Menteri la ni. Hangpa tengok yang jadi EXCO, yang jadi Ahli Majlis. Yang buat kerja semua jurutera, Perancang Bandar..boleh dikatakan professional…tapi yang bagi arahan sapa?
Macam mana nak mula?

First…hangpa kena join parti politik. Kalau hangpa nak jadi bebas…toksah mimpi nak naik. Sebab bebas ni pengacau.
Jangan cakap pasai ideology hangpa. Hangpa kena fahami ideology parti…walaupun parti itu tak ada ideology. Hangpa kena fahami dasar parti..walaupun ramai yang dok dalam parti tu tak tau apa dasar parti.

Dengan lain perkataan…jangan tunjuk pandai. Hangpa kena tunjuk bodoh bila masuk dalam parti…tapi tunjuk pandai bila berdepan dengan orang ramai.
Bila mula-mula jadi ahli parti politik, masa tu hangpa akan mendapat gelaran “ahli politik”.
“Ahli Politik” adalah orang yang tak tau apa-apa tentang politik. Orang putih kata “gumshoe”. Tapi bila dah masuk politik dan bergelar “Ahli politik”, pintu peluang terbuka luas.

Pertama sekali…ada chance masuk suratkhabar. Jadi doctor, jadi engineer, jadi arkitek…mana ada chance masuk suratkhabar. Kalau hangpa nak menjadi “Ahli politik” yang berjaya, kena selalu buat sesuatu supaya selalu masuk suratkhabar. Sekurang-kurangnya buat kenyataan media. Tak kisah la apa pun…janji buat kenyataan media ataupun buat repot polis supaya menunjukkan kepada rakyat bahawa kita ni prihatin terhadap isu-isu semasa.
Bila rakyat dah mula kenal kita, masa tu kita akan dijemput kemajlis-majlis. Dan bila pi majlis tu…kena salam dengan semua orang. Lepas tu kena duduk depan. Kalau ada pentas…pastikan hangpa cari jalan supaya boleh dapat duduk diatas pentas.

Bila dah boleh duduk atas pentas, masa tu darjat kita akan naik setakuk. Bila orang nak berucap, depa akan sebut nama kita…siap dengan gelaran dan jawatan sekali!!. Yang paling best bila orang memanggil kita dengan pendahuluan..”Yang dihormati…atau Yang Berbahagia..” Yang tu naik lagi setakuk.

Bila orang dah panggil kita siap dengan title…masa tu kita dah ada harga. Apa yang kita buat, kena ada nilai harga…tak boleh bagi free.
Kalau ada perempuan minta tolong kat kita suruh cari peguam sebab nak tuntut nafkah batin, kita mesti tolong. Tapi jangan lupa bisik kat dia…”jangan lupa undi aku!”
Kalau kita nak bertanding jawatan dalam parti…kena pastikan orang yang kita tolong tu masuk dalam parti dan jadi pengikut kita. Hangpa tolong bayar yuran dia pun tak pa.

Dan jangan lupa buat janji. Hangpa kena bagi tau, kalau menang nanti apa yang hangpa nak bagi. Hangpa kena cerita apa yang hangpa nak buat bila menang. Jangan risau sama ada hangpa mampu buat ataupun tidak. Dah menang nanti…kita boleh cari macam-macam alasan.

Dalam masa yang sama…jangan lupa bersedekah banyak-banyak. Kalau ada majlis kat masjid, jangan lupa bagi derma, tapi pastikan depa sebut nama kita. Kalau ada majlis-majlis makan malam, kena beli tiket yang paling mahal, dan pastikan kita duduk meja depan.
“Whoit!!! Mana cari duit?”

Inilah masalah utama mengapa ramai yang tak berjaya menjadi “Pemimpin Rakyat”. Ramai yang berkelulusan tinggi, tapi tak tau cari duit.
Don’t worry, dalam sessi ketiga nanti..aku bagi tau.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...