21 Jun 2011

TIBA-TIBA DIALOG LANGKAWI SESUAI KAT KL PULA!

TIBA-TIBA DIALOG LANGKAWI SESUAI KAT KL PULA!

Apa hal bila Tun Mahathir baru sedar LID (Langkawi International Dialogue) sesuai dilakukan di Kluala Lumpur?
Seganke buat di Langkawi yang masih diperintah Pakatan Rakyat. Pelik gak guna nama Langkawi tapi buat beribu kilometer dari Langkawi.

KUALA LUMPUR: Keputusan untuk memindahkan Dialog Antarabangsa Langkawi (LID) 2011 ke Putrajaya dari Langkawi adalah langkah yang baik untuk mempamerkan pembangunan infrastruktur dan inovasi dalam pembinaan Malaysia, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini.

Beliau berkata lokasi persidangan yang berdekatan dengan Kuala Lumpur, akan memberikan platform yang baik untuk mempamerkan pembangunan negara selain pembangunan Putrajaya sendiri.

"Di Langkawi mereka hanya berbincang tetapi mereka tidak boleh menunjukkan apa-apa kecuali pelancongan, tetapi di sini (Putrajaya) boleh nampak," katanya kepada pemberita selepas mesyuarat dengan Perdana Menteri Lesotho, Pakalitha Mosisili, yang melawat ibu pejabat IRIS Corporation, di sini hari ini.

Ini adalah kali pertama, LID, yang diilhamkan oleh Dr Mahathir, diadakan di luar Langkawi. Dialog itu, seperti tahun lalu dijangka akan sekali lagi menerajui usaha Malaysia untuk berganding bahu dengan negara-negara membangun bagi menggalakkan pembangunan berasaskan konsep "makmurkan jiran anda" di mana pembangunan dicapai menerusi kerjasama pintar. Sementara itu, Mosisili berkata LID adalah satu platform untuk bertukar-tukar pandangan antara negara-negara peserta."Ia adalah wadah tumpuan bagi idea-idea baharu untuk memperbaiki kehidupan," katanya.

Mosisili turut melawat pejabat IRIS di mana beliau diberi taklimat tentang teknologi IRIS dalam sistem pengenalan, perladangan, penyahgaraman dan perumahan.

Beliau juga menyatakan minatnya untuk membawa teknologi syarikat itu ke negaranya, dan berkata teknologi berkenaan boleh memberi penyelesaian kepada masalah perumahan dan kebuluran negara itu. - BERNAMA

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...