20 Jun 2011

Mengapa 9 Julai Penting Buat Malaysia

Melayu, Cina dan India semua ayuh!

Kebebasan bersuara telah ditutup sebenarnya di Malaysia. Walaupun ia tampak terbuka tetapi SKMM akan mencantas satu-satu penulis blog atau sesiapa sahaja yang mampu menggoncang kerajaan zalim. Terdapat banyak nama-nama yang saya nampak di dalam fail mereka, ketika sesi soal siasat dahulu di Cyberjaya.

Saya Muhammad Nur Hanief bin Abdul Jalil kembali bersuara dalam blog ini sepenuhnya selepas bekerja di Singapura untuk mendapatkan duit dan membeli komputer baru. Mungkin ada penulis blog yang terus menyepi selepas diserbu, apa pun nasihat saya anda harus bangkit dan jangan putus asa. Mesti lahir dengan idea baru setiap hari dan yang paling penting buktikan yang anda mampu berdiri di atas kaki anda sendiri.

Kerajaan zalim mahu rakyat berkaraoke, menari dan berhibur sakan. Tetapi mereka tidak mahu anda mengambil tahu tentang hal politik. Mereka takut hilang kuasa jika rakyat ambil tahu isu semasa. Telah banyak kepincangan yang berlaku, namun semuanya ditutup dan dirahsiakan daripada pengetahuan umum. Kita tak kisah jika kehidupan makin selesa walaupun mungkin berada di bawah pemerintahan kuku besi. Tetapi negara ini dilihat makin teruk dan makin berahsia-rahsia mengenai isu-isu besar pula.

Kita tidak setuju dengan dakwaan akhbar yang mengatakan rakyat semakin selesa dan berpendapatan tinggi, ekonomi rancak dan sebagainya. Tinjauan saya di Singapura, menunjukkan rakyat di sana makin berjimat selepas pilihanraya. Pendatang asing bertambah bertandang untuk cari kerja dan di Malaysia lebih ramai bilangannya. Mari, ayuh semua kita buktikan perkara yang sebenar dengan berhimpun dan tunjukkan pada media kerajaan zalim bahawa rakyat mahukan kerajaan baru. Jadi, pada 9 Julai ini kuasa rakyat akan kembali ke jalanraya, rugi besar jika anda tidak turut serta sebelum anda yang cintakan perubahan diserbu SKMM.

Baru-baru ini ada beberapa godaman yang telah menggugat laman-laman web kerajaan. Pada saya, ini semua mainan SKMM sendiri. Apakah rentetan daripada sketsa yang ditonjolkan dengan beria-ia ini? Kita sama-sama nantikan. Hahaha! Tetapi, tahukah anda bahawa SKMM ini bekerja rapat dengan syarikat TM? Syarikat tersebut berada di bawah kawalan rapi SKMM. Saya dan bapa saya sendiri diberitahu begitu ketika berada di bangunan SKMM Cyberjaya selepas sesi soal-siasat.

Negara ini diperintah oleh orang yang zalim. Berat sebelah. Sampai hari ini pembangkang tidak dapat masuk TV. Tahukah anda di Singapura pembangkang boleh masuk TV? Bebas mengajak itu dan ini. Mungkin kita boleh simpulkan di sini bahawa negara yang memiliki kebebasan bersuara dan perlaksanaan undang-undang tanpa pilih bulu akan memajukan negara itu sendiri walaupun tanpa sumber alam yang banyak?

Ini negara kita, bukan milik kerajaan zalim. Saya ke Singapura, bukan negara saya. Memang mewah dapat matawang dua kali ganda lebih besar dan hidup dengan kemudahan asas yang sangat canggih serta teratur. Tetapi apa maknanya, jika kita yang masih muda ini, tidak mahu tolong membebaskan negara ini daripada cengkaman kerajaan korup. Kita perlu tanya diri kita, mengapa negara kita mundur ketinggalan jauh, sedangkan negara kita memiliki sumber alam yang sangat banyak? Takkan miskin rakyat ini, jika orang atas itu adil.

Saya yakin, semua orang Malaysia akan bangga dengan kerakyatan mereka jika kerajaan baru diangkat untuk berkuasa. Bila orang tanya, "Where are you from?". Kita tentu rasa bangga untuk menyatakan kita dari Malaysia. Sebuah negara yang kaya dengan sumber alam dengan pemerintahan kerajaan baru yang hebat. Bukan lagi kerajaan lapuk yang beri rakyat banyak masalah.

Kita imbau kembali sejarah silam, di mana rakyat bersatu berhimpun ramai-ramai menentang penjajah. Tetapi hari ini penjajah sudah balik. Tinggal penjajah tempatan atau pun Zionis tempatan. Inilah yang menjadikan negara ini pincang dan rakyatnya pula sering berhimpun menentang kerajaannya sendiri. Apakah fenomena ini, masih kabur lagi buat kita semua? Kenali musuh kita. Takkan bangkit rakyat menentang kerajaannya sendiri, jika kerajaannya adil dan saksama.

Pendapatan atau gaji semua rakyat hari ini semakin kecil. Jika wujud undang-undang gaji minima bagi setiap sektor, sudah tentu negara ini akan memiliki ramai penganggur akibat syarikat-syarikat yang ada tidak mampu untuk membayar gaji mengikut standard sebenar.

Tanya diri anda, apakah gaji anda cukup? Mengapakah anda perlu buat 2-3 side business? Mengapa anda perlu bekerja di negara luar yang lebih maju? Mengapa gaji menteri mencecah puluhan ribu? Tanya diri anda, untuk siapakah makanan yang berbelas ringgit di lapangan terbang dan tempat-tempat ternama. Tanya diri anda, mampukah anda melancong luar dari Asia Tenggara? Jika tidak, negara ini bukan negara berpendapatan tinggi. Ayuh beli tiket, bagi yang berada di luar negara. Tinggalkan dolar sebentar, tinggalkan EURO sebentar, tinggalkan matawang tinggi itu sebentar. Pulanglah dan berjuanglah untuk masadepan negara kita. Bagi yang ada dalam negara, mari turun bersama. Kerana apabila Barisan Nasional menjadi pembangkang, mereka pasti akan memilih jalanraya juga.-HANIEF

p/s: Bukankah mereka akan berhimpun juga seperti beruk-beruk di jalanraya? Kali ini tiada lagi Zainuddin Maidin dengan AlJazeera. Kita ada Rais Yatim (I've changed my mode).

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...