26 November 2010



Kongres PKR bakal jadi medan tempur pembahas, pemimpin parti

Oleh Nazli Ibrahim

PETALING JAYA: Hari ini bermulalah Kongres Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang bakal berlangsung selama tiga hari di Dewan Sivik Majlis bandaraya Petaling Jaya (MBPJ).

Kongres kali ini yang menghimpunkan pemimpin-pemimpin parti ini dari seluruh negara ini hampir pasti dihangatkan oleh pembahas-pembahas ekoran beberapa isu panas yang timbul kebelakangan ini.

Antara yang hampir pasti dibangkitkan oleh pembahas, antaranya isu penipuan yang dikatakan banyak berlaku ketika Pemilihan Pimpinan PKR 2010 yang berakhir baru-baru ini.

Kemunculan ‘tangan ghaib’ memberikan arahan kepada ahli parti dan menentukan sesuatu keputusan parti atau Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) berhubung pemilihan dijangkakan bakal mendapat kecaman oleh pembahas.

Sebelum ini, tindakan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang menawarkan diri untuk turut bertanding dalam persaingan jawatan Timbalan Presiden telah mencetuskan spekulasi kewujudan tangan ghaib.

Terdapat dakwaan sesetengah pihak tindakkan Khalid tersebut hanyalah menurut arahan ‘tangan ghaib’ bertujuan untuk memancing Dato Zaid Ibrahim agar menarik diri dari bertanding jawatan yang sama.

Spekulasi tersebut tercetus apabila sebelumnya Zaid mengeluarkan kenyataan kesediaan beliau untuk menarik diri sekirannya Khalid turut bertanding bagi jawatan nombor dua parti itu.

Wanita1Spekulasi tersebut semakin dikuatkan lagi apabila Khalid yang menawarkan diri sebelumnya tidak kelihatan pada hari penerimaan pencalonan untuk menyatakan kesediaan beliau bertanding.

Spekulasi tangan ghaib dalam PKR terus hangat diperkatakan apabila Anwar dikatakan telah menghubungi beberapa ketua cabang bagi memberikan arahan agar menyokong calon tertentu dan hingga kini masih tiada penafian dibuat.

Penipuan secara terbuka atau yang disebut oleh ahli akar umbi parti itu sebagai ‘agenda membodohkan ahli’ oleh beberapa pihak yang terlibat dalam pemilihan dijangkan turut dibangkitkan.

Istilah ‘agenda membodohkan ahli’ mula timbul dikalangan ahli akar umbi apabila penyelewengan dilakukan secara terang-terangan dengan penafian dan alasan-alasan yang ganjil baik diperingkat cabang mahupun peringkat pusat.

Bagi perwakilan yang lebih memilih haluan kanan pula dijangka bakal mengikut rentak pemimpin-pemimpin tertinggi parti dalam perbahasan nanti.

Antara isu yang bakal disentuh oleh kelompok ini ialah agenda merapatkan saf dan tidak kurang juga isu ‘kuda trojan’ atau apa yang disebutkan sebagai pengkhianat dalam parti.

Bagi kelompok ini, fenomena kritikan atau teguran oleh ahli parti sendiri dianggap sebagai tindakan yang mampu melemahkan parti dan wajar dianggap sebagai perbuatan khianat.

Bagaimanapun, sesetengah dari kelompok ini bakal dilabelkan sebagai ‘Mr Yes Man’ oleh kelompok yang lebih berani mengkritik kepimpinan parti.

Selain itu, keperluan mewujudkan jawatan penasihat parti kedua yang tiada dalam perlembagaan parti kemungkinan turut dibahaskan oleh perwakilan.

Senator Dr Syed Husin Ali yang melepaskan jawatan Timbalan Presiden sebelum ini dikatakan akan diangkat sebagai penasihat parti itu, bersama Anwar, jawatan yang pernah menjadi pertikaian sebelum ini.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...