16 Jun 2009

Adun Gombak Setia: ‘Prasangka’ yang sukar dibuang

Oleh: Huzaifah Ahmad Yamani

Saya sebenarnya sudah naik malas menulis mengenai mana-mana kepimpinan dalam PAS, khususnya PAS Selangor. Dahulu, sering saya melontarkan idea bahawa Pesuruh Jaya PAS Selangor, yang kini dilantik semula, merupakan orang yang perlu diberi ‘peringatan.’ Ini kerana, beliau melakukan beberapa kesilapan atau kemungkaran, yang bagi standardnya seorang ketua adalah besar nisbahnya, jika dibandingkan seorang ahli PAS biasa.

Nah! Kini YB Adun Gombak Setia itu dilantik kembali oleh Presiden PAS menjadi Pesuruh Jaya PAS Selangor. Sukar saya menahan diri daripada memberikan sesuatu pandangan, justeru perlantikan ini pastinya tidak akan memberikan nilai tambah kepada PAS di Selangor khususnya dan PR di Selangor amnya.

YB Adun Gombak Setia, adalah manusia yang mula-mula sekali mencadangkan idea penubuhan Unity Government bersama Umno. Hal ini diakui sendiri oleh pimpinan PAS hatta YB Ahli Parlimen Shah Alam, bahawa idea itu dibentangkan lewat perjumpaan retreat PAS di Pulau Langkawi. Teruk YB Adun Gombak Setia kena belasah. Maka, itulah kesilapan PALING BESAR pernah dilakukannya…

Secara peribadi, sosok motivator berkaliber ini memang petah bicaranya; namun belum tentu tuntas tindakannya. Dengan perlantikan beliau sebagai Exco Agama Islam, Adat-istiadat dan Infrastruktur di negeri termaju di Malaysia, rasanya masih belum kelihatan dengan jelas apakah yang beliau sudah lakukan. Jika sekadar menukar AJK dan para nazir masjid…ah…itu, pak imam pencen di kampung Felda Gedangsa pun tahu melakukannya. Maksud saya, apa yang lebih aula yang sudah dilakukannya…selain daripada menghidupkan kembali nostalgia Forum Perdana di Masjid Negeri Shah Alam dengan beliau sendiri menjadi moderatornya?

Sebenarnya, PAS memerlukan tokoh yang lebih jauh wibawanya berbanding sosok YB Adun Gombak Setia ini. Apalah yang ada lagi padanya, jika janji-janjinya kepada kakitangan JAIS dan MAIS untuk melakukan siasatan kepada sesiapa sahaja, asalkan disertai dengan ‘Black and White Documents’ pun, akhirnya hilang dipuput angin dari Bukit Cerakah? Ingat, bagi seorang Islam, janji adalah wajib dikota. Memungkirinya adalah satu sifat keji, sifat nifak yang wajib dijauhi. Apatah lagi bagi seorang Pesuruh Jaya PAS – Parti ISLAM Se-Malaysia – juga EXCO AGAMA ISLAM – maka, mudarat memungkiri janji adalah jauh lebih besar kesannya!

Saat berlangsungnya Muktamar di Shah Alam…ada pihak memuji melangit. Namun, pelik bin ajaib, bagaimana Puncak Niaga milik seorang Tan Sri yang terkenal amat lantang menentang pengembalian air Selangor kepada kerajaan negeri – alih-alih menaja persidangan sebuah parti yang dia (Tan Sri) ‘tentang dan lawan sendiri’ dalam isu air. Apa ini? Main aci atau main galah panjang…seorang boleh terlepas, seorang boleh tertahan. Kenapa, saat Kongres Nasional Parti Ke Adilan Rakyat November 2008 dahulu, Puncak Niaga ini tidak pula menajanya?

Inilah bibit-bibit fitnah…yang WAJIB dijauhi oleh seorang pemimpin dari aliran motivator ini. Bahawa, bagi pemimpin nombor wahid sebuah HARAKAH ISLAM di Selangor, menjauhi fitnah adalah lebih aula daripada menjelaskannya kemudian hari. Misal kata, seorang imam mengajar seorang anak gadis manis membaca al-Quran di dalam bilik tertutup di masjid, adalah lebih baik dia hindari…kerana itulah punca fitnah terjadi.

Al-hasil, maka bersoraklah mereka yang berkenaan dengan perlantikan semula Adun Gombak Setia merangkap ahli motivator ini sebagai Pesuruh Jaya PAS bagi penggal berikutnya. Yang hairannya, tiadakah muka-muka lain? Yang hairannya, kenapa Tuan Presiden tidak pernah bertanya secara terus kepada Ketua-ketua Kawasan? Hanya mereka yang tahu jawapan…kerana mereka adalah pimpinan. Sekali lagi diulang: Hanya kerana mereka…adalah PIMPINAN

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...