27 Mei 2009

NAJIB PATUT LEPAS MENTERI KEWANGAN...

27May

Ekonomi: Dr M dah kata


Pada 1 Januari lalu, Utusan Malaysia melaporkan Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, negara tidak dijangka terjerumus ke dalam kemelesetan atau kemelesetan teknikal. Pada 17 Februari pula, Malaysiakini melaporkan beliau berkata, Malaysia masih mempunyai asas ekonomi yang kukuh untuk untuk menyokong daya ketahanan dan pertumbuhan ekonomi.

Semalam, Malaysiakini melaporkan Menteri Kewangan Kedua, Datuk Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah berkata, konomi negara dijangka menguncup bawah -1.0 peratus pada tahun ini di tengah-tengah iklim ekonomi semasa."Saya tidak dapat memberitahu anda (angka itu) tetapi ia tentunya di bawah -1.0 peratus," kata.Institut Penyelidkan Ekonomi Malaysia (MIER) bulan lepas berkata ekonomi menguncup 2.2 peratus tahun akibat kesan kelembapan ekonomi dunia.Institut bebas itu juga menjangkakan Malaysia akan mengalami "kemelesetan teknikal" - atau pertumbuhan negatif dalam tempoh dua suku tahunan berturut-turut - separuh pertama tahun ini.

Teringat berita berita Malaysiakini 12 November tahun lalu yang bertajuk "Dr M: Money politics will ruin Umno in GE".Dalam berita itu, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad tidak yakin bakal Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mampu menghadapi cabaran berikutan kemelesetan ekonomi global."Saya tidak yakin (bakal Presiden Amerika Syarikat, Barack) Obama (mampu kemelesetan ekonomi global), dan bagaimana pula Najib? Kerana ini terlalu besar untuk Najib. Terlalu besar untuk Obama," katanya.Rakyat Malaysia, adakah anda tidak tahu bahawa Dr Mahathir telah memberi isyarat bahawa Najib tak mampu?

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...