23 Julai 2012

MP Bumburing meletakkan jawatan sebagai Pengerusi BN Tuaran: pengumuman PENTING Ahad dijangka masuk PKR



KOTA KINABALU - Timbalan Presiden UPKO Datuk Seri Wilfred Bumburing dari Parti United Pasokmomogun Kadazandusun Murut Organisation (Upko), yang telah dikhabarkan akan keluar dari Barisan Nasional (BN) untuk menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR) untuk beberapa waktu, hari ini meletak jawatan sebagai pengerusi Barisan Nasional (BN) Tuaran di tengah-tengah spekulasi baru bahawa pilihan raya umum mengejut mungkin akan dipanggil pada September tahun ini.

"Saya dengan ini bermula pada hari ini, 23 Julai, 2012, meletak jawatan dari jawatan pengerusi Barisan Nasional (BN) bagi P170, Tuaran, perletakan jawatan saya akan membolehkan kepimpinan BN baru Tuaran untuk membuat persediaan untuk pilihan raya umum ke-13 yang akan datang," kata Bumburing di dalam bukunya surat peletakan jawatan, yang disediakan kepada media, di sini, hari ini.

Bumburing, bekas menteri kabinet negeri, juga mengucapkan terima kasih kepada kepimpinan BN untuk mempunyai keyakinan terhadap beliau mengepalai BN Tuaran selama ini.

Surat perletakan jawatan telah dihantar melalui faksimili ke ibu pejabat BN di Kuala Lumpur untuk perhatian setiausaha agung BN serta kepada pejabat pengerusi BN Sabah.

MP Tuaran juga telah menghantar satu salinan surat peletakan jawatannya kepada Presiden Upko Tan Sri Bernard Dompok dan setiausaha agung parti Datuk Wilfred Madius Tangau.

Walau bagaimanapun, Bumburing tidak menyatakan sebab-sebab untuk melepaskan jawatan itu.


Pengumuman penting pada hari Ahad


Sementara itu, dalam kenyataan ringkas, Bumburing berkata beliau akan membuat pengumuman penting mengenai hala tuju masa depan perjuangan politik semasa perhimpunan khas di Dalit, Tuaran Ahad ini pada 1:00petang.

Dalam pilihan raya umum 2008, Bumburing telah memndapat undi berjumlah 17,645 undi untuk mengekalkan kerusi Tuaran untuk BN dengan majoriti 6622 undi terhadap lawan Ansari Abdullah saingan daripada PKR, yang mendapat 11,023 undi. Calon bebas, Ajin Hazin Gagah, hilang wang deposit apabila dia hanya berjaya 879 undi.

Beberapa minggu lalu, Bumburing, telah menafikan untuk keluar dari Barisan Nasional ke parti pembangkang, juga telah menafikan beliau merancang untuk meninggalkan parti itu menjelang pilihan raya umum ke-13.

Lajim seterusnya?


Bumburing bersama-sama dengan Ketua Bahagian Umno Beaufort Datuk Lajim Ukin menjadi spekulasi untuk keluar dari Parti BN semenjak akhir-akhir ini. Tambahan dengan kunjungan DS Lajim ke Kota Bahru mengada pertemuan dengan TG Nik Aziz hari ini akan menghangatkan lagi suasana politik Sabah.

Bulan lepas, Lajim, dalam menyambut ulang tahun 57, telah meletakkan jawatan sebagai ketua cawangan Umno Kerambai Kebatu dan berkata beliau tidak akan bertanding semula sebagai ketua bahagian Umno Beaufort. Beliau juga adalah Ahli Parlimen Beaufort.


Presiden UPKO ,Dompok baru-baru ini berkata berhubung khabar angin bahawa Bumburing telah meninggalkan parti itu sebagai "khabar angin dan spekulasi semata-mata", yang direka untuk mengelirukan rakyat menjelang pilihan raya umum yang akan berlaku.

"Dia adalah kawan saya dan ahli parti dan timbalan saya. Saya baru sahaja bercakap kepadanya, dan perkara itu adalah tidak benar," kata Dompok .-Kedahkini

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...