06 Ogos 2011

Afghanistan: 31 Tentera Amerika terbunuh

Kabul, Afghanistan (AP) - Sebuah helikopter tentera terhempas di timur Afghanistan, membunuh 31 AS operasi tentera khas dan tujuh komando Afghanistan, kata presiden negara Sabtu. Seorang pegawai Amerika berkata ia nampaknya ditembak mati, dalam kejadian dahsyat tunggal bagi tentera Amerika dalam perang selama sedekad.

Taliban mendakwa mereka yg ditembak jatuh helikopter dengan roket semasa ia telah mengambil bahagian dalam satu serbuan di sebuah rumah di mana pemberontak berkumpul di wilayah Wardak pada Jumaat. Ia berkata bangkai pesawat kapal adalah berselerak di tempat kejadian.
NATO mengesahkan kemalangan semalaman berlaku dan bahawa ada "aktiviti musuh di kawasan itu." Tetapi ia berkata ia masih menyiasat punca kejadian dan menjalankan operasi pemulihan di tapak. Ia tidak melepaskan butiran atau angka mangsa.
"Kami dalam proses mengakses fakta-fakta," kata Tentera Udara AS Kapten Justin Brockhoff, jurucakap NATO.


Tetapi pegawai kanan pentadbiran AS di Washington berkata ia nampaknya ditembak jatuh. oleh pemberontak. Rasmi bercakap mengenai dikenali kerana kemalangan itu masih disiasat.
Tol akan mengatasi kerugian hari tunggal yang paling teruk hidup untuk gabungan di Afghanistan yang diketuai sejak perang bermula pada tahun 2001 - Jun 28, 2005 menenggak helikopter tentera di wilayah Kunar timur. Dalam kejadian itu, 16 anjing laut Tentera Laut dan Tentera khas operasi tentera terbunuh apabila kraf mereka telah ditembak mati manakala misi untuk menyelamatkan empat anjing laut di bawah serangan oleh Taliban. Tiga kedap yang diselamatkan juga telah terbunuh dan cedera keempat. Ia adalah satu hari kematian tertinggi tol untuk kakitangan Peperangan Khas Tentera Laut sejak Perang Dunia II.

Dengan banjaran gunung yang curam, menyediakan perlindungan bagi militan bersenjata dengan pelancar bom tangan roket, timur Afghanistan adalah kawasan yang berbahaya bagi pesawat tentera. Besar, bergerak perlahan pengangkutan pengangkut udara seperti Chinook CH-47 yang terdedah, yang sering dipaksa untuk memudahkan laluan mereka melalui lembah semata-mata di mana pemberontak boleh mencapai garisan tahap yang lebih api dari gunung.
Presiden Afghanistan Hamid Karzai pada hari Sabtu memberi perkataan pertama awam kemalangan baru, berkata dalam satu kenyataan bahawa "helikopter NATO terhempas malam tadi di Wardak daerah" dan 31 operasi tentera Amerika khas terbunuh. Beliau melahirkan takziah kepada Presiden Barack Obama.

Helikopter Chinook berkembar pemutar, kata seorang pegawai di ibu pejabat NATO di Brussels. Rasmi, yang bercakap dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan, berkata beliau menerima maklumat dari seorang pegawai Afghanistan di Kabul.
Nahas itu berlaku di daerah Sayd Abad Wardak daerah, kata seorang jurucakap kerajaan wilayah, Shahidullah Shahid. Rantau tidak menentu sempadan wilayah Kabul di mana modal Afghanistan terletak dan dikenali kerana kehadiran Taliban yang kukuh.
Taliban jurucakap Zabiullah Mujahid berkata dalam satu kenyataan bahawa pejuang Taliban dijatuhkan helikopter semasa "serbuan berat" dalam Sayd Abad. Beliau berkata NATO menyerang sebuah rumah di Sayd Abad di mana pejuang pemberontak berkumpul malam Jumaat. Dalam pertempuran itu, pejuang-pejuang menembak jatuh helikopter, membunuh 31 orang Amerika dan tujuh rakyat Afghanistan, kata beliau sambil menambah bahawa lapan pemberontak terbunuh dalam perjuangan.
Terdapat sekurang-kurangnya 17 gabungan dan kemalangan pesawat Afghanistan di Afghanistan tahun ini.

Kebanyakan daripada kemalangan itu disebabkan kesilapan juruterbang, keadaan cuaca atau kegagalan mekanikal. Walau bagaimanapun, gabungan itu telah mengesahkan bahawa sekurang-kurangnya satu-47F Chinook CH helikopter dilanda oleh bom tangan roket digerakkan pada 25 Julai. Dua ahli krew gabungan cedera dalam serangan itu.
Sementara itu, di wilayah Helmand, Afghanistan selatan, kata seorang pegawai kerajaan Afghanistan Sabtu bahawa tentera NATO menyerang sebuah rumah dan secara tidak sengaja membunuh lapan orang anggota keluarga, termasuk wanita dan kanak-kanak.
NATO berkata bahawa pejuang Taliban menembak bom mendorong roket kecil dan senjata api di tentera pakatan pada hari Jumaat membuat rondaan di daerah Nad Ali.
"Pasukan Gabungan bertindak balas dengan senjata api yang kecil dan sebagai kejadian itu terus, serangan udara telah bekerja berbanding kedudukan pemberontak," kata Brockhoff. Beliau menambah bahawa NATO menghantar satu delegasi untuk bertemu dengan pemimpin-pemimpin tempatan dan menyiasat insiden itu.

Nad Ali Ketua Polis Daerah Shadi Khan berkata orang awam yang mati dalam pengeboman tetapi ia tidak diketahui berapa banyak pemberontak terbunuh.
Helmand, Afghanistan, kubu kuat Taliban, yang merupakan daerah dahsyat di Afghanistan untuk tentera antarabangsa.

NATO telah datang di bawah kritikan keras pada masa lalu untuk sengaja membunuh orang awam semasa operasi terhadap pemberontak yang disyaki. Walau bagaimanapun, tallies kematian awam oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menunjukkan pemberontakan yang bertanggungjawab bagi kebanyakan mangsa peperangan yang melibatkan bukan askar.
Di selatan Afghanistan, NATO berkata dua anggota perkhidmatan gabungan terbunuh, salah satu pada hari Jumaat dan satu lagi pada hari Sabtu. Perikatan antarabangsa tidak melepaskan maklumat lanjut.
Dengan kecederaan dari kemalangan helikopter, kematian membawa kepada 365 bilangan tentera gabungan yang dibunuh tahun ini di Afghanistan dan 42 bulan ini.
Rate translation

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...