27 April 2010

MELAYU OH MELAYU

Beza antara MELAYU NAJIB dengan ORANG PUTEH OBAMA..

Melayu oh melayu...

Bangsa melayu ini kira rare breed lah. Zaman satu dunia sudah mengira2 soal akauntibiliti, kredibiliti, transparensi dan tah apa2 'ti' dan 'si' lagi...majoriti orang melayu masih seronok tang tu jugak.
Darjah kecerdikan juga tidak bertambah.

Sebab tu agaknya di Hulu Selangor masa pilihanraya lalu, pattern berkempen macam orang ulu. Masa teman ke sana tempoh hari, kebetulan teman pergi dengan seorang kawan yang berlatar-belakangkan pendidikan di USA.

Katanya, pilihanraya di USA tak macam ni. Mana ada poster mengarut banyak2 macam ni? Mana ada kempen tampal tempel jalan macam ni? Mana ada kempen bagi rasuah dan ugut macam ni?

Di sana katanya, pengundi nak tengok apa program parti atau individu yang bertanding. "Healthcare, education system, interest rates, insurance untuk penduduk, lesen pemilikan senjata, dasar luar negara dll yang mencabar minda." Kalau setakat rasuah bodoh bagi kain pelikat, batik, beras, sardin...zaman perang dengan Vietnampun dia orang dah tak guna. Tengoklah betapa jauhnya kita.

Keputusan undi BN wins but slips up on Chinese support yang menunjukkan betapa jauhnya disparity of thought and wealth telah mempengaruhi pattern pengundian bangsa2 di Malaysia. Orang melayu pada pengamatan teman akan terus dibiarkan mundur dari segi pemilikan harta, ekonomi dan ilmu pengetahuan. Akan terus disaji dengan hiburan dan akhirnya akan diruntuhkan dengan kerendahan moral.

Ada lagi pemikiran yang memisahkan agama dengan politik. Masjid hanya untuk tempat sembahyang sebagaimana kelab-kelab malam dan karaoke untuk nyanyian dan minum2. Maka institusi agama yang dipegang oleh golongan yang hanya bertaraf mediocre akan menjadi keldai suruhan orang yang tak tau apa2 tentang apa yang dipimpinnya. Yang menjadi mangsa ialah orang melayu yang terpisah dengan ilmu agama yang sepatutnya bersifat syumul.

Kalau orang aslipun sudah mempunyai kesedaran walaupun dirasuahkan dengan "Eagle" Hiburkan Orang Asli Dengan "Hotel Californ... maka di manakah agaknya tahap orang melayu di negara ini? Bak kata rakan teman Akal Budi, "Kalau harap orang melayu, Malaysiapun digadai."

Kemenangan Umno di Hulu Selangor pada teman adalah lambang kebodohan dan kedunguan orang melayu. Hidup penuh emosi dan tenggelam dengan nostalgia. Bilakah ini akan berakhir??

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...