11 April 2009

Kabinet Najib Altantuya : 75% Kata Tak Akan Kembalikan Keyakinan Rakyat Terhadap BN

Kabinet baru yang diumumkan oleh Perdana Menteri Dato' Seri Mohd Najib Razak menerima tamparan hebat apabila 75% responden dari akhbar MSTAR menyatakan bahawa ia tidak akan mampu mengubah keyakinan rakyat terhadap kerajaan BN yang dipimpinnya.Hanya 13.3% menyatakan kabinet tersebut mampu kembalikan keyakinan rakyat manakala selebihnya 11.7% tidak pasti.Ini bererti apa yang dinyatakan oleh kami sebelum ini mendekati keputusan undian tersebut dimana blog GB menyatakan kabinet Najib adalah satu kabinet yang gagal.
Ramai berpandangan bahawa kabinet yang diumumkan oleh Najib sebenarnya adalah kabinet Mahathir yang berhasrat untuk meneruskan visi dan misinya yang belum terlaksana sewaktu menyerahkan kepimpinan negara kepada Datok Seri (sekarang Tun) Abdullah Ahmad Badawi.Pengekalan muka-muka lama yang telah merupakan sebahagian daripada pentadbiran sebelum ini yang gagal berprestasi akan menyumbang kepada faktor kegagalan tersebut.
Pengenalan kad prestasi Key Performance Index (KPI) untuk para menteri dan timbalan menteri iaitu cara yang hampir sama pernah dilakukan semasa pentadbiran Pak Lah dulu tidak akan membawa makna apa-apa apabila barisan kabinet yang dilantik sebenarnya adlah kaki ponteng dan kaki tidur di Dewan Rakyat. Apatah lagi menteri di jabatan perdana menteri yang dipertanggungjawabkan untuk melaksanakan KPI sendiri iaitu Nazri Abdul Aziz tidak mempunyai prestasi yang baik di dalam kabinet yang lalu.Dengan perlantikan beberapa orang menteri dari kalangan yang telah tewas di dalam pilihanraya lalu seperti Koh Tsu Koon, Shahrizat Jalil dan Awang Adek Hussin jelas ia bukan kabinet rakyat seperti yang digembar-gemburkan oleh Najib. Rasa tidak puashati di kalangan parti komponen BN juga kini kedengaran apabila tuntutan MCA terhadap jawatan Timbalan Perdana Menteri Kedua tidak mendapat layanan. Sementelah lagi Chua Soi Lek, orang nombor dua di dalam parti MCA diketepikan.
Sebagai balasannya, jawatan menteri dan timbalan menteri untuk MCA telah ditambah disaat Najib cuba untuk mengecilkan kabinetnya. Sementara itu MIC sedang berkira untuk menarik diri dari penyertaannya di dalam kabinet apabila hanya ada seorang sahaja wakil MIC iaitu Dr S Subramaniam yang dilantik sebagai Menteri Sumber Manusia.Kementerian Sumber Manusia dianggap sebagai sebuah kementerian yang tidak penting di dalam kabinet dan MIC merasakan ia tidak menggambarkan status parti berkenaan yang merupakan komponen ketiga terbesar di dalam BN."Sekalipun telah ramai pengundi India kembali menyokong BN semasa pilihanraya kecil Bukit Selambau dan Bukit Gantang hasil kerja keras MIC, parti tersebut telah dianak-tirikan," kata sumber dalaman parti MIC.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...