19 Februari 2012

HUTANG KERAJAAN MALAYSIA TAHAP PARAH

Hutang kerajaan Malaysia semakin parah

KUALA LUMPUR, 18 FEB – Hutang kerajaan UMNO-Barisan Nasional sekarang adalalh sebanyak RM456 billion, tidak termasuk RM96.9 billion “liabiliti luar jangkaan”.

Sehingga kini, hutang kerajaan persekutuan telah mencecah 53.8 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) berbanding 53.1 peratus pada tahun 2010 dan 44.6 peratus pada tahun 2006.

Pertambahan hutang – yang terpaksa dibayar oleh generasi akan datang tanpa mengira kerajaan mana yang memerintah – semakin parah.


Menurutnya, apa yang lebih membimbangkan ialah kewangan kerajaan “di luar lembaran imbangan” tidak pula dilaporkan sebagai hutang kerajaan persekutuan, seolah-olah mahu menyembunyikan kedudukan hutang yang semakin tenat.

“Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, kerajaan semakin mengeluarkan kertas hutang melalui badan-badan berkanun dan entiti dikorporatkan. Pinjaman ini adalah mendapatkan dengan jaminan yang disediakan oleh kerajaan, tetapi tidak ditunjukkan sebagai pinjaman kerajaan persekutuan,” katanya dalam satu kenyataan.

Menurut pada tahun 2010, aktiviti pembiayaan “di luar lembaran imbangan” telah mencapai rekod tertinggi, iaitu RM96.9 bilion pada tahun 2010, meningkat 14.9 peratus daripada RM84.3 bilion pada tahun 2009.

“Ini adalah pinjaman yang telah diambil dengan jaminan kerajaan, di mana kerajaan bertanggungjawab untuk membayar sekiranya peminjam gagal untuk menyelesaikan hutang.

“Sebagai contoh, jika Yayasan Wilayah Persekutuan tidak dapat membayar balik yang dicadangkan RM300 juta pinjaman daripada KWSP untuk menyediakan pembiayaan untuk pembeli rumah kos rendah, maka kerajaanlah perlu mengambil langkah untuk membuat bayaran RM300 juta kepada KWSP,” tambah beliau.

Oleh yang demikian, walau pun pinjaman ini tidak diambil oleh kerajaan, sebenarnya kerajaanlah dan ini dikenali sebagai “liabiliti luar jangka”, ujarnya.

Contoh-contoh lain di mana kerajaan UMNO-BN gagal menangani masalah hutang:


* PTPTN dan Syarikat Prasarana Negara Bhd masing-masing berhutang RM17.0 bilion (17.5 peratus) dan RM9.1 bilion (9.4 peratus); dan kedua-duanya telah dikritik oleh Ketua Audit Negara untuk pengurusan kewangan mereka yang lemah dan ketidakmampuan mereka untuk membayar balik pinjaman.

* Syarikat Penerbangan Malaysia Bhd (RM7.0 bilion) yang ditubuhkan untuk menyelamatkan Malaysia Airlines (MAS), 1MDB (RM5.0 bilion) yang kemudiannya meminjamkan hampir semua wang kepada syarikat asing yang dipersoalkan kredibilitinya, iaitu PetroSaudi International Limited, dan SilterraBhd (RM1.0 bilion) yang telah membuat kerugian berjumlah RM2 bilion sehingga hari ini.

“Apa yang juga menarik adalah fakta bahawa pinjaman Pelabuhan Tanjung Pelepas (PTP) yang dimiliki oleh Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary juga menerima jaminan kerajaan. Hutang dijamin kerajaan ini juga telah meningkat dari RM715 juta pada 2009 kepada RM1.275 bilion pada 2010.

“Malaysia tidak perlu menunggu untuk krisis kewangan seperti yang berlaku di Greece sebelum cuba untuk membuat reformasi kewangan sektor awam. Dengan kadar hutang yang semakin meningkat, negara kita sedang menjunam ke arah bencana kewangan,” tambah beliau.

Had hutang tidak dipedulikan kerajaan UMNO-BN


Tentang kewujudan undang-undang had pinjaman kerajaan persekutuan kerana ia tidak dipedulikan dan dilanggar sesuka harti oleh kerajaan UMNO-BN.

Menurutnya, Akta Pinjaman (Tempatan) 1959 dan Akta Pembiayaan Kerajaan 1983 telah menetapkan bahawa had hutang kerajaan persekutuan berbanding dengan KDNK adalah 55 peratus, sebagaimana yang ditentukan oleh Kementerian Kewangan.

Katanya, “siling pinjaman berkanun” sebenarnya telah dinaikkan beberapa kali oleh kerajaan UMNO-BN sepanjang dekad yang lalu untuk “menghalalkan” tahap hutang kerajaan persekutuan yang telah meningkat pada yang lebih cepat kadar berbanding KDNK Malaysia.

“Siling pinjaman berkanun 55 peratus hanya berkuat kuasa pada Julai 2009 dengan perintah Menteri Kewangan II Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah. Sebelum had disemak, had itu ditetapkan pada 45 peratus pada Jun 2008, hampir 13 bulan selepas Menteri Kewangan II, Tan Sri Nor Md Yakcop,” ujarnya.

Lima tahun sebelum itu, had itu dinaikan kepada 40 peratus pada April 2003 oleh Menteri Kewangan II ketika itu Datuk Seri Jamaludin Jarjis.Pua menjelaskan, dalam masa enam tahun sahaja, siling pinjaman berkanun telah dinaikkan sebanyak 15 peratus daripada KDNK.

“Soalnya ialah jika siling berulang kali dinaikan dengan sesuka hati, mengapa kerajaan perlu menetapkan had pada mulanya?

“Kerajaan-kerajaan seluruh dunia, terutama di negara-negara maju seperti United Kingdom dan Jerman, kini telah mengubah undang-undang mereka untuk memastikan hutang dan liabiliti luar jangka akan dimasukkan ke dalam penyata kewangan kerajaan untuk memastikan ketelusan dan akauntabiliti kewangan.

“Ini adalah untuk mengelakkan krisis kewangan yang telah menyelubungi Eropah 2 tahun yang lalu,” katanya.

4 ulasan:

  1. INFO:

    HUTANG LUAR NEGARA MALAYSIA:
    GROSS EXTERNAL DEBTS - USD 89 BIL
    Swasta - USD 83 bil
    Kerajaan - USD 6 bil

    Hutang kerajaan domestik Malaysia - USD 139 BIL

    SIMPANAN LUAR NEGARA MALAYSIA:
    International Reserves - USD 134 bil

    SOURCE AS AT 25/1/2012:
    http://www.bnm.gov.my/index.php...

    Hutang luar negeri lebih membimbangkan dan penting daripada hutang domestik, kerana hutang domestik amnya dikitar kembali ke dalam ekonomi. Hutang luar negeri yang besar boleh mencetuskan penurunan nilai kadar pertukaran, lebih-lebih lagi jika sesebuah negara banyak bergantung kepada import, mewujudkan situasi di mana wang akan lebih sukar untuk dicukai pada masa hadapan, hutang akan lebih sukar untuk dibayar balik dengan mata wang yang kurang nilai dan isu-isu fiskal lain akan timbul.

    Jika Debt/GDP ratio rendah ia tidak semestinya sesuatu yang baik - mencerminkan pertumbuhan dalaman sesebuah negara itu rendah ie kerajaan dilihat keberatan untuk meminjam bagi tujuan pembangunan dan kesejahteraan rakyat.

    Hutang Malaysia masih dlm keadaan terkawal kerana hutang luar negara yang kecil. Sebahagian besar hutang domestik juga merupakan pinjaman dari EPF (Kumpulan Wang Simpanan Pekerja) dan pengeluaran sekuriti. Bermaksud, kerajaan boleh menanganinya dengan mengeluarkan bond (terbaru 28 bil telah pun dikeluarkan) dan langkah2 fiskal lain.

    Hutang luar negara adalah hutang yang paling utama perlu dilunaskan oleh sesebuah negara sebelum hutang2 domestik lain. Negara EU dlm krisis Portugal, Ireland, Greece, Spain (PIGS of Europe) mempunyai hutang luar negara yang besar.

    Negara Asia yang dlm perhatian kerana masalah hutang besar pada tahun ini ialah Jepun. Wall Street baru-baru ini menjangkakan krisis hutang Jepun bakal menjadi lebih besar dari EU.
    http://online.wsj.com/article/SB1000142405297...

    BalasPadam
  2. Mungkin kerana pakatan faham akan ekonomi, bolehlah terangkan kepada semua di sini:

    1. BAGAIMANA dan APAKAH YANG TERJADI BILA SESEBUAH NEGARA BANKRUP?
    2. Sebutkan nama negara yang pernah collapse/bankrup dalam sejarah dan bagaimana negara2 itu bangkit semula.
    3. Kenapa negara dgn DEBT TO GDP Ratio melebihi 100% masih belum bangkrup?

    Sila jelaskan dengan terperinci kerana kami semua tak pandai macam pakatan

    lol!

    BalasPadam
  3. Jumlah keseluruhan hutang kerajaan : USD 139 bil (hutang domestic)+ USD 6 bil (hutang luar negara)= USD 144 bil (RM 438 juta)

    Kita perlu faham yang hutang itu tidak dibayar sepenuhnya pada tahun yang sama, ia dipanggil loan structure. Maksudnya di sini, ada hutang jangka panjang, medium dan jangka pendek. Ada hutang yang sesebuah negara perlu servis interest/bunga untuk jangka waktu tertentu (selalunya berpuluh tahun atau spt bond US tertentu 100 tahun) dan bila tempohnya matang keseluruhan prinsipalnya perlu dilunaskan.

    Daripada USD 144 bil itu, USD 139 bil atau 96% hutang kerajaan Malaysia adalah domestic spt pinjaman daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP),/securities issue, dsbnya. Jadi, kerajaan merangka penyelesaian fiscal untuk bayar balik hutang domestic atau dlm negeri ini, sbb itu saya kata sebelumnya hutang domestic tidak jadi masalah besar sgt kerana ia dikitar kembali ke dalam ekonomi. Contohnya, kerajaan pinjam dari KWSP dgn interest 6% dan KWSP pula bayar dividen kepada rakyat Malaysia 6%. Hutang kerajaan itu adalah investment KWSP juga. Mekanismenya lebih kurang mcm syarikat biasa. Cuma bezanya di sini, KERAJAANLAH YANG MENENTUKAN BERAPA BYK PENDAPATAN SPT CUKAI YANG PERLU DIKENAKAN UNTUK TANGANI HUTANG DOMESTIK.

    Hutang luar negara Malaysia tidak ada masalah kerana:
    Reserve/Simpanan USD 134 bil – Hutang luar negara USD 6 bil = USD 128 bil(masih positif malah boleh cover hutang swasta luar negara sebanyak USD 83 bil)

    JIka kita nak simpulkan sesebuah negara itu mengalami SOVEREIGN CRISIS :
    1. Debt to GDP Ratio melebihi 100%
    2. Budget Deficit melebihi 10%
    3. Hutang luar negara melebihi international reserve.
    4. Tidak dapat servis interest/bunga hutang.

    Maka negara itu pun jadilah seperti Greece. Malaysia masih jauh lagi, tetapi langkah2 perlu sedang diambil untuk elakkan Debt to GDP ratio tidak mencecah 55% dan Budget Deficit tidak melebihi 7%.

    BalasPadam
  4. Kalau kita lihat Jepun yang Debt to GDPnya 190%, kenapa ia boleh sustain selama berdekad2? Sbbnya, kebanyakan hutang Jepun adalah hutang kepada rakyatnya sendiri. Sedangkan Greece default sbb sebahagian besar hutangnya adalah foreign debts.

    Jadi, kondisi Malaysia sama dgn Jepun dr segi struktur hutang i.e. domestic debt/hutang dalam negara merupakan hutang paling byk.

    ok?

    BalasPadam