09 Februari 2014

GURU BERDEMO...APA PUNCANYA


Demonstrasi Bantah SPPBS (PBS) 2014 oleh Guru-Guru Kepada Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Respon Guru? Berminat?



Demonstrasi Bantah SPPBS (PBS) 2014 : Aduan demi aduan diterima daripada kalangan guru (TERMASUK ADUAN PROF UNGKU AZIZ DI SINI) mengenai isu masalah berkaitan SPPBS.

Realitinya sebelum-sebelum ini, jarang sekali bantahan dari bidang perguruan itu menunjukkan rasa tidak puas hati warga pendidik yang semakin tinggi terhadap sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS).

PBS mula dilaksanakan pada 2011 bermula dengan murid di tingkatan satu.
Sebahagian daripada usaha kerajaan melahirkan murid cemerlang pelbagai segi berbanding berorientasikan peperiksaan.
Tiada peperiksaan akhir tahun di bawah PBS.
Setiap hari guru menilai pelajar berdasarkan enam tahap bermula dari aras pemahaman sehingga tahap tauladan. Data direkodkan ke dalam sistem komputer berpusat.
Demonstrasi Bantah SPPBS (PBS) 2014 oleh Guru-Guru Kepada KPM

Sasaran peserta bantah SPPBS 2014 : 200 orang guru
Jangkaan peserta bantah SPPBS 2014 : Sekitar 50 orang guru
Anjuran : Suara Guru Masyarakat Malaysia (SGMM)
Lokasi bantahan : Di Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), Putrajaya
Tarikh : 22 Februari 2014 (Sabtu)
Tujuan bantahan : Desak Putrajaya mansuh program penilaian tiga tahun pelajar SPPBS 2014


Melihatkan aduan dan rasa ketidakpuashatian kalangan guru-guru terhadap sistem PBS, Berita Semasa menjangkakan kalangan guru-guru yang akan terlibat dalam Demonstrasi Bantah SPPBS (PBS) 2014 agak besar, tetapimalangnya bilangannya sangat-sangat kecil jika dibandingkan saiz guru yang berjumlah ada 419,940 orang guru di Malaysia. Hampir setengah juta.

Ada yang mengatakan guru jarang ke jalanan bagi menunjukkan tanda bantahan kerana bimbang diambil tindakan. Benarkah?

Antara Isu SPPBS (PBS) 2014 Yang Berbangkit oleh Guru-guru

Guru kecewa dengan komputer yang tidak cukup bagi memasukkan data SBA sehingga mengakibatkan masalah sistem.
Guru terpaksa bangun seawal jam 3 pagi sewaktu trafik internet lancar bagi memasukkan data SBA ke dalam sistem pelayan kementerian.

Guru-guru mendakwa Data PBS yang lepas tidak akan digunakan untuk menilai prestasi pelajar tingkatan tiga tahun ini ekoran arahan kementerian yang berbeza kepada guru untuk memasukkan markah pelajar tingkatan satu bermula 2012

Nisbah pelajar dan guru tidak seimbang dan sistem penilaian pelajar yang masih belum jelas







Bantahan bukan untuk bebanan guru tetapi kepentingan anak didik kita. Murid diajar tanpa peperiksaan sebagai kayu pengukur kefahaman murid dan banyak lagi. Hanya guru saja yg faham sebab guru yang lebih terdedah kepada PBS ini.

Berita Semasa berpendapat keluhan guru adalah penting kerana mereka mendidik anak-anak kita. Mereka bukan mengeluh untuk diri sendiri sahaja tetapi untuk anak didik dan ibu bapa supaya tidak membebankan mereka juga. Jika guru tidak dapat menumpukan perhatian pada anak murid disebabkan sistem yang kurang efektif, siapa yang harus dipertanggungjawabkan?

P/S : Apa respon kalangan guru-guru, kalangan ibubapa mengenai prestasi sistem PBS 2014 setakat ini?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan