03 Mei 2015

WALAUPUN TEWAS PACQUIAO SAPU RM432 JUTA SATU PERLAWANAN


Floyd Mayweather Kekalkan Rekod Tanpa Kalah, Tumpaskan Manny Pacquiao




LAS VEGAS: Floyd Mayweather berjaya mengekalkan rekod tanpa kalahnya dalam dunia tinju selepas menumpaskan Manny Pacquiao dalam pertarungan terbesar abad ini untuk membawa pulang AS$180 juta (RM646 juta) serta bengkung kejuaraan yang memiliki 3,000 butir zamrud.

Kemenangan ahli sukan terkaya di dunia itu di Arena Grand Garden MGM di sini pada Ahad, turut disaksikan oleh selebriti, ahli sukan, jutawan dunia selain jutaan penonton siaran berbayar.

Mayweather diangkat sebagai pemenang selepas mengharungi 12 pusingan.



Meskipun tewas dalam perlawanan welterweigh yang diatur sejak lima tahun lalu itu, namun Pacquiao atau Pacman dari Filipina tetap meraih wang perkongsian perlawanan sebanyak AS$120 juta (RM431 juta).

Mayweather dari Amerika Syarikat pernah menewaskan Oscar De La Hoya pada 2007 dan seterusnya Canelo Alvarez untuk menjana rekod pendapatan sebanyak AS$152 juta (RM545.27 juta).


Dengan kemenangan itu juga, peninju yang memiliki 16 buah kereta mewah, pelbagai jenis berlian, serta pesawat peribadi tampil sebagai ahli sukan terkaya dan peninju digeruni.

Dengan kemenangan yang dicapai, Mayweather mampu mengenakan bayaran lebih tinggi untuk perlawanan seterusnya selepas ini.

Pacquiao Tewas, Rakyat Filipina Kecewa, Sedih

DIANGGARKAN PENINJU TERSEBUT MENERIMA HABUAN AS$120 JUTA ( RM432 JUTA)



MANILA: Kesedihan dan kekecewaan menyelubungi rakyat Filipina pada Ahad selepas peninju negara itu, Manny Pacquiao tewas kepada Floyd Mayweather dari Ameriksa Syarikat dalam perlawanan tinju yang menjadi tumpuan dunia di Las Vegas.

Tempat-tempat awam dan persendirian seperti gimnasium, restoran, padang yang dipasang skrin dan dewan yang sesak dengan orang ramai bagaimanapun lengang selepas sebaik sahaja Mayweather diumum memenangi perlawanan bernilai AS$300 juta itu.



Jurucakap Presiden Benigno Aquino III, Herminio Coloma berkata, meskipun Pacquiao atau digelar Pacman tewas, namun negara itu masih menganggapnya sebagai peninju nombor satu, berdasarkan sumbangan besar terhadap Filipina.

"Aquino mengucapkan terima kasih dan tahniah kepada Pacquiao kerana menjadi inspirasi kepada rakyat Filipina," jelasnya.

Dalam pada itu, pengkritik dari negara tersebut mencadangkan Pacquiao meminta satu perlawanan ulangan atau bersara sebagai peninju.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...