26 September 2014

FAKTOR UTAMA PAS KALAH DI PENGKALAN KUBUR

Fikirlah sendiri.......?

PAS  PERLU KAJI KENAPA UNDI TURUN .

KEHADIRAN PENGUNDI BERKURANGAN 6.10 %

PAS KEKURANGAN  1,112 UNDI DARI PRU13


Analisis PRK N01 Pengkalan Kubor. (Pandangan peribadi penulis).

Oleh : Khairul Nizam Abd Ghani

1. Di Kelantan (mungkin juga di sesetengah tempat negeri lain), memang menjadi rekod sekiranya berlaku pilihanraya kecil (PRK), apatah lagi pemilihan yang tidak mengubah apa-apa; pengundi akan memilih parti yang menguasai kerajaan persekutuan.

2. Untuk bahaskan no (1), mengapa berlakunya sebegitu, kita hanya boleh menyenaraikan beberapa faktor. Cuma tiada 'kayu pengukur' untuk semua pihak akui faktor itu tepat atau tuduhan. Bagi pihak terbuka, mereka ambil sebagai manfaat. Bagi pihak tertutup, mereka akan tolak dan nafi.

3. Antara faktor yang memungkinkan perkara no (1) di atas, Pengkalan Kubor N01 13/09/14 hingga 24/09/14 ialah :

i. Jentera bertaraf kerajaan Malaysia berlawan dengan jentera bertaraf kerajaan negeri, dengan tumpuan penuh kerana tiada pilihanraya selain dari ini.

ii. Media yang bertaraf Malaysia (akhbar harian, TV, radio) berlawan media bertaraf terpilih (akhbar mingguan parti, media sosial).

iii. SPR yang condong. Pemilihan tarikh ketika parti lawan kepada parti pemerintah sedang muktamar (SPR pernah memberi laluan persidangan UMNO untuk kerusi parlimen Bukit Gantang dan DUN Bukit Serlambau).

SPR juga memilih tarikh buang undi hari bekerja bagi pengundi perantauan. Walau semua ini bukan petanda undi akan memihak, tetapi konsepnya SPR adalah penjulang prinsip demokrasi. Tidak boleh double standard. Tidak boleh menyempitkan hak membuang undi (tarikh bekerja).

iv. Kejadian PRK jatuh pada ketika pergeseran Pakatan Rakyat (isu MB Selangor. PKR bijak memanfaatkan ketamakan / kegelojohan PAS dengan menyerahkan kerusi Pengkalan Kubor secara pertukaran kerusi setanding yang akan ditentukan kemudiannya.

v. Sentimen anak Kedah (calon PAS) berbanding anak Kelantan (calon BN) sangat berjaya. Politik pecah perintah ini masih laku mungkin untuk 50 tahun lagi.

vi. Hadi Awang memang terkenal dalam mendatangkan masalah setiap kali pilihanraya bagi pengundi tolak BN yang bukan ahli PAS. Kali ini istilah broker dan barua dijadikan bahan kempen BN. Ianya sangat berjaya untuk sektor pengundi muda, pengundi perantau yang letih pulang, pengundi tolak BN yang bukan ahli PAS.

vii. Kempen menyerang keterlaluan sehingga membuatkan BN seakan teraniaya dan defensive MUNGKIN tidak sesuai untuk pemilihan bertaraf PRK. Doa hukum keras TGNA, saraf BN yang menyebar fitnah skandal calonnya dan kemudian menuduh PAS, cabaran Royalti adalah antara bahasannya.

viii. Politik taburan hadiah, wang ringgit, hiburan dan sebagainya oleh BN masih relevan dalam memenangi hati pengundi kampung berpengetahuan sederhana, berpendapatan sederhana.

4. Bagi pihak ROYALTI pula, usaha menjadikan PRK yang tidak mengubah apa-apa ini sebagai referendum tidak berjaya. Rakyat Kelantan mengekalkan rekod memilih parti yang menguasai kerajaan persekutuan setiap kali PRK. Muhasabah perlu bagi ROYALTI (terutama penulis) untuk penambahbaikan masa hadapan.

5. Bagi pihak PAS (Malaysia) MUNGKIN isyarat pengundi memilih mengundi PR, bukan PAS. Jika semata-mata PAS, BN adalah sistem yang meyakinkan.

6. Bagi pihak PAS (Kelantan), MUNGKIN isyarat rakyat Kelantan tidak gembira dengan politik PAS Kelantan selepas era TGNA.

Wallahualam.

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tengok kembali keputusan PRK ini...
Balingian (29 Mac 2014)

Barisan Nasional (BN) mengekalkan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Balingian pada pilihan raya kecil (PRK) yang berlangsung hari ini, dengan majoriti 6,911 undi.

Calonnya Yussibnosh Balo, 48, memperoleh 8,194 undi, berbanding calon PKR Abdul Jalil Bujang, 55, yang mendapat 1,283 undi.

Pada 2011, bekas Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud memperoleh 6,210 undi untuk memenangi kerusi DUN Balingian dengan majoriti 5,154 undi, dalam pertandingan tiga penjuru, menewaskan Suriati Abdullah daripada PKR yang memperoleh 871 undi, dan calon Bebas Datuk Salleh Jafaruddin 1,056 undi.

Teluk Intan (31 Mei 2014)

Barisan Nasional (BN) berjaya merampas kembali kerusi Parlimen Teluk Intan selepas calonnya, Datuk Mah Siew Keong menang pada Pilihan Raya Kecil (PRK) itu dengan majoriti 238 undi.

Mah yang juga bekas Ahli Parlimen Teluk Intan selama dua penggal pada Pilihan Raya Umum Ke-10 (PRU-10) dan PRU-11 memperoleh 20,157 undi berbanding calon DAP, Dyana Sofya Mohd Daud, 27, yang mendapat 19,919 undi.

Pada PRU-13 lalu, Seah menang dengan majoriti 7,313 undi apabila meraih 27,399 undi berbanding calon BN, Mah yang memperoleh 20,086 undi dan calon Bebas, Moralingam Kannan dengan 279 undi.

Tanpa Nama berkata...

Apa kaitan gambor awek tu

Tanpa Nama berkata...

Maksud gambar tu semangat mau besar mcm besarnya tetek tu untuk menang prk.

Tanpa Nama berkata...

Cayalah bro

Unknown berkata...

moral of story..jgn buka ketiak besar2...ada bau..masammmm..tak semua org suka..tutup sikit..kedua, jgn ambik pil kuda dan ketiga, jgn jadi barua...

Tanpa Nama berkata...

Moral of the story ialah yang penting besar dan keras.


cita2 mau besar.
usaha mau keras.
Baru boleh menang!

Tanpa Nama berkata...

Ada 3 perkara yang merosakkan negara!

# Yang pertama RASUAH
# Yang kedua - TAK MENEPATI MASA
# Yang ketiga - CHINGGAY...Jgn sampai chinggay ni menjadi batu sempadan utk menghalang bakat kita...terer tak terer, terer tak terer..terer tak terer...yg tak terer ni pasal chinggay lah....kan..kan..kann...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...