07 Jun 2012

PENDEDAHAN EKSKLUSIF DARI PAPAGOMO - Isu wang haram skandal Scorpene?

2,3 Hari nie BLOG PAPAGOMO dok gempak ADA PENDEDAHAN EKLUSIF,VIDEO-VIDEO BARU AKAN KELUAR...RUPANYA DIA HANYA GEMPAK LEBIH. Cuma bloger termahal nie, yang dibayar oleh Amno-apco bagi mengalihkah isu-isu juga Tembelang Najib & Amno ... SEMAKIN MENBENGKAK YANG KIAN HAMPIR TERBURAI........ .

Terbaru Isu wang haram kes skandal scorpene telah disiasat di negara Malta
NAJIB MAKIN PENING!!! Kes skandal Scorpene merebak , kini disiasat di negara Malta



Ahli parlimen pembangkang Malta mendakwa syarikat Perancis mungkin telah 'mencuci wang' (money laundering) di negara mereka.

Skandal yang sudah lama-berjalan dengan kapal selam Malaysia muncul melebar sepanjang jalan ke pulau itu Mediterranean, Malta, dengan Ahli parlimen pembangkang menuduh bahawa syarikat perundingan kewangan milik Perancis, berpangkalan di Malta, sedang disiasat bagi peranannya dalam pembelian bot-bot kontroversi bernilai AS $ 1 oleh kerajaan Malaysia.

Menurut portal berita berpangkalan di Malta, iaitu Malta Today, MP Evarist Bartolo memberitahu parlimen Malta bahawa perunding kewangan Perancis, Gifen, sedang disiasat oleh pegawai-pegawai Perancis atas dakwaan bahawa sebahagian daripada komisen € 114 juta yang dibayar kepada Perimekar Sdn Bhd, yang dimiliki oleh Abdul Razak Baginda, rakan rapat Perdana Menteri Malaysia Najib Altantuya yang telah 'dicuci' melalui Malta.

Komisen yang diterima Perimekar telah dikritik sebagai dalih untuk mengemudi sogokan kepada tokoh politik.

Laporan berita lain dari Malta mendakwa Gifen telah ditubuhkan oleh Jean-Marie Bouvin, yang telah juga banyak terlibat dalam jualan lain oleh syarikat kapal selam milik negara Perancis DCN kepada Pakistan dan kapal frigat ke Taiwan.

Pendakwa Perancis dikatakan telah menemui Gifen selepas mereka meneliti dokumen dalaman dan laporan sulit daripada DCN dan Kementerian Pertahanan Perancis serta menemuduga pegawai DCNS dan syarikat-syarikat berkaitan seperti Thales International serta pegawai-pegawai di Kementerian Pertahanan Perancis.

Syarikat-syarikat lain yang didakwa digunakan untuk tujuan yang sama, Bartolo berkata, Eurolux, yang berpangkalan di Luxembourg, dan Technomar, berdasarkan di Belgium.

Bartolo lagi mendakwa bahawa Gifen, yang diasaskan pada tahun 2001 oleh Bouvin, adalah berkaitan dengan perkhidmatan rahsia Perancis, dan mempunyai hubungan rapat dengan bekas Presiden Perancis, Nicolas Sarkozy dan Perdana Menteri, Dominic de Villepin.

Selepas Perancis menandatangani Konvensyen PBB Menentang Rasuah (UNCAC), Bouvin didakwa mula beroperasi walaupun saluran yang berbeza - menubuhkan syarikat di Ireland, Switzerland, Mauritius, Isle of Man dan Malta, Malta Today melaporkan.

Sarkozy telah disebut dalam kaitan dengan rasuah besar-besaran yang dijanjikan kepada jeneral Pakistan bagi pembelian kapal selam SSK Scorpene dari Armaris, kini unit pertahanan gergasi Perancis DCNS.

Sebelas juruteknik Perancis telah diletupkan dengan bom kereta yang pertama kali dipersalahkan ke atas Al-Qaeda.

Walau bagaimanapun, cerita berikutnya di Perancis, yang dipanggil "L'affaire Kuala Lumpur," mendakwa jeneral Pakistan meletupkan van sebagai membalas dendam untuk pembatalan sogokan oleh Presiden Perancis sebelum itu, Jacques Chirac.

Sarkozy yang marah telah menafikan sebarang penglibatan dalam skim sogokan.

Walau bagaimanapun, sekarang bahawa dia telah kehilangan jawatan presiden Perancis kepada Francois Hollande, penyiasat boleh mengambil lain melihat aktiviti beliau.

Bartolo, bekas Menteri Pelajaran Perancis, bertanya majistret kini telah mengarahkan pihak polis untuk memulakan suatu penyiasatan antarabangsa ke dalam syarikat-syarikat yang berpangkalan di Perancis, Luxembourg dan Hong Kong termasuk Gifen di Malta - sebagai sebahagian daripada jarinagn global anti-rasuah.

Kementerian Pertahanan Malaysia membeli dua kapal selam Scorpene SSK pada tahun 2002 dari Armaris.

Pada ketika itu, Najib Altantuya adalah menteri pertahanan dan penggerak utama dalam pembelian tersebut.

Peguam Perancis William Bourdon dan Joseph Breham, dari firma undang-undang perkhidmatan awam Avocats Cour la berjaya membuka dolumen DCNS bagi pihak NGO hak asasi manusia Malaysia Suaram awal tahun ini.

Dalam e-mel, Breham berkata beliau sedar Gifen sebagai sebuah syarikat tetapi tidak pasti sama ada ia adalah sebahagian daripada siasatan beliau yang sedang diteliti.

Dalam mana-mana kes, aliran rasuah dan sogokan telah mengalir di seluruh dunia.

Walau bagaimanapun, setakat ini, mereka telah melakukan sedikit kerosakan kepada populariti Najib Altantuya sebagai pemimpin parti pemerintah negara ke posisi untuk apa yang dijangka menjadi titik tolak kejatuhan dalam pilihanraya negara itu.

Antara dakwaan itu, menurut Breham, bahawa Terasasi Sdn Bhd, yang dimiliki oleh Razak Baginda, telah dibayar € 39 juta untuk dokumen sulit mengenai spesifikasi kementerian pertahanan bagi pembelian kapal selam.

Menurut laporan Asia Sentinel, wang nampaknya telah dipindahkan melalui Terasasi Hong Kong Ltd, yang ditubuhkan kemudian.

Menurut Malta Today lagi, Bartolo mendedahkan bahawa beberapa syarikat di seluruh dunia kini disiasat oleh pihak berkuasa Perancis yang berkaitan dengan kes ini dan yang paling aktif adalah Gifen antara tahun 2001 dan 2004, dengan pendapatan hampir € 1,5 juta, sementara perbelanjaan berdaftar yang mengambil bentuk 'perkhidmatan perundingan' dan 'perbelanjaan perjalanan.

"Bartolo juga dipetik sebagai sambil menambah bahawa penyiasat Perancis sedang mengkaji sama ada Gifen telah digunakan "untuk memudahkan pergerakan wang yang terlibat di dalam kontrak ini," serta untuk membayar perbelanjaan perjalanan untuk rakyat Malaysia.

Menurut Ahli Parlimen Pembangkang, Bouvin akan membayar komisen melalui sebuah syarikat yang dipanggil Heine untuk mendapatkan bida yang berjaya bagi kontrak awam.

Bartolo menambah bahawa tanggungjawab untuk mengawal selia operasi itu di Malta tertakluk kepada Analisis Unit Perisikan Kewangan dan Lembaga Perkhidmatan Kewangan Malta, dan reputasi Malta sebagai pusat bagi perkhidmatan kewangan kini sedang dipertaruhkan.

Beliau mengingatkan Dewan laporan oleh Majlis Jawatankuasa Eropah mengenai Pengubahan Wang Haram, yang telah diperhatikan bahawa perundangan Malta adalah baik, tetapi lemah dalam penguatkuasaan.

- Terjemahan bebas dari Asia Sentinel

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...