14 April 2011

demokrasi itu sendiri akan memaksa mereka untuk menghormatinya.

Demokrasi perlu diperkayakan dengan semangatnya sekali

PM Najib mengakui yang pilihanraya di Sarawak kali ini merupakan pilihanraya yang paling sengit di dalam sejarah negeri Sarawak. Walaupun keseluruhan jentera persekutuan datang ke Sarawak, sambutan terhadap BN nampaknya bertambah berkurangan. Rakyat jelas menampakan penolakan terhadap BN dengan mengeksploitasi isu Taib Mahmud dan isu ini merupakan isu yang sangat mujarab bagi parti-parti pembangkang, iaitu PR dan SNAP.

PM Najib berkata apa yang diperlukan BN hanyalah ‘simple majority’ dan kemenangan 2/3 itu merupakan bonus bagi BN. Kenyataan PM Najib ini memberikan bayangan bahawa BN memang sedang menghadapi jalan sukar untuk mengekalkan sokongan rakyat. Sekali gus PM Najib sudah mengakui yang Sarawak tidak akan lagi menjadi ‘fixed deposit’ bagi BN lagi dan tidak ada satu negeri pun dalam negara ini menjadi kubu mutlak bagi BN.

Pengakuan pemimpin nombor satu negara merupakan satu pengakuan yang jujur. Untuk mengakui nya bukanlah satu perkara yang mudah, melainkan sudak tidak ada lagi sebab untuk menafikannya. PM Najib tentunya mempunyai asas yang kukuh untuk berkata seperti ini kerana beliau telah berkampong di Sarawak sejak beberapa hari yang lepas.

Yang menarik untuk diolah ialah apa kah natijahnya dari keputusan kemangan mudah bagi BN di dalam pilihanraya di negeri Sarawak ini? Kemenangan 'simple majority' bagi BN bermakna pembangkang mampu untuk memenangi setidak-tidaknya 30 kerusi dari 71 kesemuanya. Jumlah 30 itu merupakan lonjakkan 400 peratus kemaraan pembangkang di Sarawak. Jika ini benar-benar berlaku, ia akan memberi kesan yang besar terhadap landskap politik negara terutamanya dalam menghadapi pilihanraya umum yang akan datang.

Kemenangan pembangkang di dalam banyak kawasan di Sarawak akan pasti membantutkan semangat UMNO dan BN di semenanjung yang mereka rasakan telah kembali kearah pemulihan keyakinan rakyat terhadapnya. Selain dari memberikan impak negative terhadap kepimpinan Taib di Sarawak ianya juga memberikan impak yang sama kepada Najib dan barisan kepimpinan BN di peringkat persekutuan. Elok kita berikan ‘emphasis’ yang kehilangan keyakinan kepada pimpinan persekutuan bukan sahaja terhadap Najib tetapi juga terhadap keseluruhan kepimpinan BN khusunya UMNO.

‘Accountability’ ini tidak seharusnya di tanggung oleh Najib semata-mata tetapi dibebankan juga kepada keseluruhan barisan kepimpinan kerana ‘accountability’ itu wajar ditanggung secara ‘collective’ oleh semua di antara mereka dalam kepimpinan negara.

Bagi parti-parti pembangkang mereka akan lebih bersemangat dan berkeyakinan dan selalunya jika seseorang atau sesuatu pertubuhan itu mendapat semangat yang tinggi ianya akan memberikan impak yang baik kepada usaha mereka. Semangat pembangkang di Sabah juga akan meningkat dan di Sabah juga masalah kepimpinan Musa Aman bukan kecil. Tidak menghairankan jika Sabah juga akan menghadapi masalah penolakan besar jika tidak di ambil kira perasaan rakyat terhadap pucuk pimpinan di negeri itu.

Jika keyakinan terhadap kepimpinan Najib berkurangan maka BN terpaksa melakukan apa yang sepatutnya. Dalam situasi ini kesetiaan Najib kepada parti dan negaranya akan diduga dengan hebat.. Banyak pihak akan memerhatikan beliau samada beliau berkesanggupan untuk melakukan pengorbanan terhadap parti dan negaranya dengan mengundurkan diri dari tugas mentadbir parti dan negara.

Demokrasi bukan sahaja di ukur dari sudut siapa menang dan siapa yang kalah semata-mata. Yang lebih penting dari isu siapa menang dan siapa yang kalah itu ialah semangat demokrasi itu sendiri. Jika seseorang itu betul-betul mempunyai semangat demokrasi yang tinggi ianya tidak akan merasa segan dan silu untuk mengundurkan diri semata-mata untuk menyelamatkan telapak perjuangan bangsanya.

Jika seseorang pemimpin yang sudah tidak mendapat sokongan yang bulat maka ianya akan mengundurkan diri kerana dalam demokrasi dia mesti menerima yang jika dia tidak mengundurkan diri partinya akan di tolak pengundi.

Husein Onn merupakan seorang yang tegas mengamalkan demokrasi. Beliau boleh meneruskan kepimpinan negara dengan masa yang lebih lama lagi kalau beliau hanya mengambil demokrasi sebagai pihak yang menang sahaja. Apabila beliau dicabar oleh Hj Sulaiman Palestin sebagai presiden UMNO pada tahun 1978 beliau menang dengan majoriti yang sangat besar kerana Hj Sulaiman hanya memperolehi 125 undi sahaja dari perwakilan seramai 1300 orang.

Husein sebaliknya mengumunkan yang beliau tidak akan mempertahankan jawatannya dalam pemilihan pada tahun 1981. Kerana apa? Sebabnya beliau menghormati semangat demokrasi itu. Beliau sedar walau pun beliau memenangi pertandingan itu dengan jumlah undi yang sangat besar, beliau sedar sokong ahli UMNO terhadap beliau tidak lagi sebulat sebelumnya. Maka beliau bertindak mengundurkan diri untuk mempastikan ahli-ahli partinya bersatu di bawah kepimpinan yang baru.

Berbeza dengan sikap Dr Mahathir yang mengatakan ‘walaupun saya menang satu undi saya masih menjadi PM’ kerana Mahathir tidak mengambil semanagt demokrasi itu sebagai elemen yang penting untuk mempastikan partinya bersatu. Malahan beliau selanjutnya berkata jika beliau kalah sekalipun beliau masih boleh menjadi PM jika mendapat sokongan Dewan Parlimen.

Taib sepatutnya sudah merasakan yang beliau sudah berhadapan dengan banyak pihak dalam BN sendiri untuk beliau mengundurkan diri. Jika beliau telah mendapat ‘signal’ itu dari awal lagi dan bertindak mengundurkan diri maka beliau akan di anggap sebagai orang yang menghormati demokrasi tulin. Tetapi sebaliknya beliau terus mengambil sikap mempertahankan diri dengan mengira undi dalam demokrasi itu.

Sekarang oleh kerana beliau tidak mahu menghormati semangat demokrasi itu maka demokrasi itu sendiri akan menolak parti yang dipimpinnya untuk terus memerintah. Samada rakyat berjaya untuk menolaknya belum kita ketahui lagi. Kita tunggu sahaja dua tiga hari lagi untuk mendapatkan jawapannya setelah semua undi dikira pada 16hb yang akan datang.

Jika kita dengar kenyataan PM Najib yang sekarang BN telah menurunkan ‘target’nya kepada hanya memenangi ‘simple majority’ dalam pilihanraya Sarawak, maka itu sudah menjadi petanda yang BN sudah tidak mempunyai keyakinan untuk menang besar dalam pilihanraya negeri Sarawak kali ini.

Sebab apa? Jawapannya ialah kerana Taib dan ramai di antara pimpinan parti pemerintah tidak mahu menghayati semangat demokrasi itu. Maka demokrasi itu sendiri akan memaksa mereka untuk menghormatinya.

Wassalam-aspan alias

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...