31 Mac 2011

EKSPOT THAILAND TERUS BERKEMBANG PESAT

Eksport hit tinggi baru pada bulan Februari
Sumber : Bangkok post.com

Ekspot Thailand mencapai rekod tertinggi pada bulan Februari dan membantu memacu ekonomi, Bank of Thailand (MWA) mengatakan dalam laporan terbaru ekonomi bulanan pada hari Khamis.

Jabatan Ekonomi Domestik pengarah senior Mathee Supapongse mengatakan, eksport mencapai US $ 18.4 bilion( RM50 billion), naik 29 peratus , didorong oleh harga tinggi untuk getah, tapioka dan kelapa sawit dan untuk barang perkilangan teknologi tinggi. Harga pertanian yang tinggi membantu memacu jualan otomotif pada bulan Februari.

Pelaburan swasta meningkat rekonstruksi setelah banjir akhir tahun lalu, katanya.

"Ekonomi terus berkembang dengan nilai pelaburan terus meningkat, serta permintaan luaran yang lebih baik untuk ekspot barangan dan sektor pelancongan," katanya.

Mr Mathee mengatakan ekspot akan mencapai US $ 1,7200,000,000, dijangka meningkat 22 peratus, tidak termasuk ekspot emas.

Sektor import didorong oleh permintaan mesin dan bahan baku, tumbuh 18.6 peratus daripada tahun lalu-menjadi US $ 16.4 bilion.

Ekonomi surplus perdagangan $ 2 bilion pada bulan Februari. Pendapatan dari perdagangan barang ditambah bahawa perkhidmatan mencatat surplus sebesar $ 3.8 bilion. Baki keseluruhan bayaran mencatat keuntungan bersih bernilai US$ 4.2 bilion pada bulan Februari.

Kesan dari pergolakan politik di Timur Tengah dan Afrika Utara tidak memberi kesan kepada eksport bulan lepas. Bank sentral diharapkan banjir di wilayah selatan tidak mempengaruhi industri perikanan dan pelancongan, tetapi belum membuat kesimpulan bagaimana hal ini akan memberi kesansecara keseluruhan pertumbuhan ekonomi negara, kata Mr.Mathee .

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...