05 Februari 2015

MENGAPA KINI ORANG YAHUDI DIBENCI OLEH RAKYAT BRITAIN

Rakyat Britain Makin Ramai Mula ‘Meluat’ Orang Yahudi



LONDON – Ketika media antarabangsa dikuasai Yahudi mempromosikan kekejaman militanIslamic States termasuk kes terbaharu membakar hidup-hidup juruterbang tentera udara Jordan bagi membangkitkan rasa marah kepada agama Islam, lain hal pula di Britain.

Media tempatan pada Khamis melaporkan, insiden benci penganut Yahudi atau popular disebut sebagai anti-Semitik mencatatkan 1,168 kes pada 2014 di seluruh Britain; iaitu meningkat dua kali ganda berbanding tahun sebelumnya hanya 535 kes.

Ia didedahkan sebuah yayasan amal pemantau kadar jenayah, Community Security Trust(CST) dan data tahun lalu dianggap paling tinggi sejak organisasi kebajikan tempatan itu merekodkan secara rasmi kes anti-Semitik di seluruh negara pada 1984.

Setiausaha Hal Ehwal Dalam Negeri Britain, Theresa May yang terkejut dengan laporan terbaharu itu mendakwa kerajaan amat prihatin dengan nasib penganut Yahudi sambil menegaskan: “Britain tanpa orang Yahudi bukanlah pun bernama Britain”.

CST dalam laporan itu mendedahkan, konflik berdarah di Gaza susulan penculikan dan pembunuhan tiga remaja Israel pada Julai lalu sehingga mencetuskan perang rejim Zionis ke atas wilayah Palestin itu menyebabkan peningkatan drastik sentimen anti-Yahudi.


“Mujur kebanyakan kes tidak pula melibatkan keganasan fizikal serius tetapi lebih kepada grafiti ayat carut, ancaman lisan, kerosakan harta benda, diskriminasi layanan dan maki hamun yang berbaur perkauman,” kata ketua eksekutif CST, David Delew.

Polis dalam pada itu turut mengesahkan peningkatan kes ugutan bersifat jenayah dan mulai kerap melakukan rondaan di kawasan majoriti komuniti Yahudi ekoran serangan berdarah ke atas sebuah pasar raya milik Yahudi di Paris, Perancis awal Januari lalu.

Masyarakat Yahudi di Britain dianggarkan kira-kira 300,000 orang dan mereka mula mendiami negara itu sejak tahun 1070 sebelum diusir keluar oleh Raja England pada 1275 kerana aktiviti riba menyebabkan rakyat menderita akibat faedah hutang besar.

Komuniti itu berhijrah ke Scotland yang masih membenarkan mereka tinggal di wilayah tersebut selain Poland, namun diizinkan memasuki semula England dan Wales pada tahun 1625, sebelum kembali menguasai sepenuhnya sektor ekonomi dan politik tempatan.

Kerajaan Britain bertanggungjawab dalam menubuhkan negara haram Israel menerusi Perjanjian Balfour bersama Persekutuan Zionis Great Britain pada 1917 dengan menduduki secara paksa tanah wilayah hak milik penduduk asal Palestin. – Agensi

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...