14 Januari 2015

PUNCA-PUNCA UTAMA SIRUL & AZILAH TIDAK TERLEPAS DARI TALI GANTUNG TERBONGKAR!!!

gambar diatas hanya satu ilusi

Kali Terakhir Altantuya Masih Dilihat Masih Hidup Bersama Sirul & Azilah


 Kali terakhir sesiapapun melihat wanita Mongolia Altantuya Shaariibuu masih hidup ialah bersama dengan dua anggota Unit Tindakan Khas (UTK), kata Mahkamah Persekutuan apabila menjatuhi hukuman mati ke atas kedua-duanya kerana membunuh model sambilan dan penterjemah berumur 28 tahun itu.

Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri Suriyadi Halim Omar yang menyampaikan keputusan sebulat suara itu berkata kehadiran dua anggota polis di rumah penganalisis politik Abdul Razak Baginda pada 19 Oktober, 2006 apabila si mati (Altantuya) dibawa, disahkan melalui keterangan mendiang P. Balasubramaniam yang merupakan penyiasat persendirian yang diupah Abdul Razak.

Beliau berkata berdasarkan bukti, mahkamah mendapati ketua Inspektor Azilah Hadri memandu kereta bekas teman wanitanya bersama-sama dengannya (bekas teman wanita) ke rumah Abdul Razak.

Katanya Azilah dan Koperal Sirul Azhar Umar bersama-sama dengan Altantuya dan bekas teman wanita Azilah, Lans Koperal Rohaniza Roslan, selepas itu kembali ke Bukit Aman (ibu pejabat polis persekutuan di Kuala Lumpur).

Suriyadi berkata pada mulanya Sirul Azhar memandu kereta Rohaniza sehingga ia sampai di satu persimpangan di mana dia keluar dan beralih ke kereta beliau untuk pulang ke Bukit Aman.

"Di Bukit Aman, PW7 (Rohaniza) meninggalkan responden (Azilah dan Sirul Azhar) bersama dengan si mati. Itulah kali terakhir sesiapapun melihat si mati masih hidup dan bersama dengan responden," katanya dalam keputusannya.

Suriyadi berkata dengan membuktikan bahawa dua anggota polis itu berada di dalam kereta bersama-sama dan kemudiannya berakhir di Puncak Alam, bukan sahaja memberikan kedua-dua orang itu dengan masa, ruang dan peluang untuk merumuskan perbuatan jenayah namun tidak mengendahkan kenyataan Azilah bahawa pembabitannya berakhir di Bukit Aman dan pembabitan Sirul Azhar berakhir di luar rumah Abdul Razak.

Suriyadi berkata rekod peranti tag pintar diambil daripada Sirul Azhar juga mengesahkan bahawa keretanya telah masuk dan keluar plaza tol Kota Damansara iaitu laluan biasa ke Puncak Alam, tempat kejadian jenayah.

Beliau berkata selipar berlumuran darah ditemui di dalam kereta Sirul Azhar dan penemuan barang kemas dalam jaketnya yang ditemui di rumahnya hanya boleh membawa kepada kesimpulan yang amat menarik - beliau mendapatkannya daripada si mati di Puncak Alam.

"Selipar yang ditinggalkan di dalam kereta sementara barang kemas disimpan di dalam rumah.. dan kenderaan untuk membawa barangan ini sudah pasti kereta kedua responden (Sirul Azhar), sambil menambah seseorang perlu berada di bukit Puncak Alam terlebih dahulu dalam usaha mendapatkan barangan itu daripada si mati.

Katanya log panggilan yang membuktikan bahawa Azilah telah membuat panggilan dari Puncak Alam menunjuk kepada kesimpulan menarik bahawa dia berada di bukit Puncak Alam bersama Sirul Azhar.

"Kereta kedua responden menjadi kenderaan yang digunakan untuk membawa responden dan si mati ke Puncak Alam," kata Suriyadi yang menambah bahawa menurut andaian secara logik, kedua-dua anggota polis itu mesti telah ada di sana lebih awal untuk berjaya menunjukkan lokasi kejadian jenayah dengan kereta Sirul Azhar sebagai mod pengangkutan.

Hakim itu berkata alibi Azilah bahawa dia tidak pernah berada di tempat kejadian pada masa itu tidak disokong dan hanya semata-mata penafian atas tuduhan bunuh itu.

Beliau berkata Azilah tidak mungkin berada di Bukit Aman atau Wangsa Maju pada masa itu kerana log panggilan menunjukkan dia telah membuat panggilan di tempat kejadian jenayah.

"Penemuan lokasi tempat kejadian jenayah dan dan kemunculan barangan tertentu yang dimiliki oleh si mati kerana maklumat yang diperoleh daripada Azilah dan Sirul Azhar,"

Beliau juga berkata Azilah dan Sirul Azhar secara sukarela membawa polis ke empat kejadian yang merupakan sebuah tempat yang jauh dan terpencil dan kawasan bukit yang tinggi, di mana mayat itu ditemui di tempat itu, yang kemudiannya terbukti adalah si mati.

"Mereka adalah anggota polis dari unit pasukan khas dan dijangka tidak mudah ditakut-takutkan, apatah lagi tidak ada keterangan yang dikemukakan oleh mereka telah ditakut-takutkan, didorong atau diseksa dalam sebarang bentuk oleh pasukan penyiasat," katanya.

Suriyadi berkata kenyataan pembelaan tidak bersumpah Sirul Azhar tidak memberikan banyak makna dan juga tidak konsisten dengan bukti lain yang meyakinkan dikemukakan di mahkamah.

Beliau berkata penemuan barang-barang kepunyaan si mati, selipar berlumuran darah dalam kereta Sirul Azhar dan barang kemas si mati ditemui di rumahnya dan keretanya dikesan di plaza Kota Damansara dalam perjalanan ke Puncak Alam, telah sama sekali mencemarkan kenyataan tidak bersumpahnya bahawa penglibatan beliau berakhir di luar rumah Abdul Razak itu, dan oleh itu meninggalkannya dengan tanpa pembelaan.

"Suriyadi berkata DSP Musa Safri yang tidak dipanggil sebagai saksi dan khidmat pesanan ringkas (SMS) antara Musa dan Abdul Razak dan Azilah yang tidak dikemukakan tidak menyebabkan ketidakadilan kepada responden.

Pada masa itu, Musa merupakan pembantu peribadi Datuk Seri Najib Tun Razak, yang merupakan Timbalan Perdana Menteri ketika itu.

Beliau berkata mahkamah berpuas hati bahawa SMS itu semata-mata pengesahan secara semula jadi dan yang terbaik, berguna kepada Abdul Razak hanya semata-mata kerana ia mengesahkan keterangan yang dikemukakan dua orang saksi pendakwaan bahawa sebelum itu Abdul Razak mempunyai hubungan dengan si mati dan dia meminta pertolongan Musa.

"Oleh kerana tidak ada pertikaian serius tentang hubungan ini, kami dengan itu tidak dapat melihat berapa banyak butiran yang boleh DSP Musa berikan yang boleh menyumbang kepada pembelaan responden.

"Dipanggil DSP Musa, apatah lagi mengemukakan SMS, tidak akan menjejaskan sekecilpun, bukti yang berkaitan dengan hubungan Abdul Razak sebelum itu, " katanya.

Suriyadi berkata mahkamah juga memerhatikan bahawa Musa tidak pernah mengarahkan Azilah tentang bagaimana untuk membantu Abdul Razak tetapi hanya diberitahu untuk bertemu dengan beliau dan Azilah selepas itu telah bertindak atas budi bicara dan perasaannya sendiri.  ~SUMBER

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kebenaran perlu ditegakkan di dunia. Balasan akhirat pasti menjelma.

Gohet Gostan berkata...

Tuan hakim yang bijak sana dan bijak sini...kenapa tak tanya siapa yang suruh letup wanita tu. Soalan mudah tu pun tak pandai nak tanya ke??? atau ada orang yang larang tuan bertanya????????Wayang apa yang tuan bikin ni??????

Tanpa Nama berkata...

Yg arip dari mana bahan letupan diperolehi? Kalau penghakiman cam ni, nenek saya boleh jadi yg arip.......... Namun tuan hakim nenek sy tak sangup nak berdepan dgn munkar nakir je.........

Unknown berkata...

Kesian mereka dan anak2, bapa mereka, mereka sanggup mati kerana orang lain yang hidup senang bertilam wang, emas dan kuasa . Waa ALLAH huaalam

Tanpa Nama berkata...

Ending yg pelik didunia. Yg menyuruh atau mengupah senang2 lepas smpaikan x dipanggil langsung. Tp yg membunuh saja diambil kira. First time dgr hakim xnak tau apesebab simati kena Bunuh. Malaysia boleh! Aje.

Tanpa Nama berkata...

Msia mmang pelik dari A - Z atas kertas badan kehakiman bebas, malang kini telah dicemari kuasa VVVIP ini la jadinya...... Msia Boleh......BRAVO!!!!!!!!!!!!! Untk slmtkan VVVIP org. lain terpaksa dikorbankan.Jalil Ibrahim Bank Bumi, AL maunah prajurit bangsa India terkorban, Ibrahim Libya Memali dan............selagi manusia x merujuk ALQuran dan Sunah sebagai sumber rujukan perkara spt. ini akan berterusan belaku di Msia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...