29 Mac 2014

MH370 BERITA PANAS ! KAKAK PENUMPANG INDONESIA TERIMA " MISSED CALL" PADA 11 & 13 MAC....


MH370: Kakak Penumpang Indonesia Terima ‘Missed Call’ 11 & 13 Mac

0 热点新闻 Hot News, 热门话题 Hot Topics




Keluarga dapat dua kali missed call Skype dari iPad milik Firman. Pihak keluarga Firman Candra Siregar, penumpang pesawat MH370, hingga ketika ini masih belum dapat menerima kenyataan dari Kerajaan Malaysia bahwa pesawat jatuh di Lautan Hindi. 


Mereka punya alasan. Seperi diungkapkan kakak kandung Firman, January Siregar, selepas dinyatakan pesawat putus hubungan 8 Mac 2014, pihak keluarganya masih mendapat panggilan melalui saluran Skype dari iPad milik Firman.

"Saya lihat ada missed call pada tanggal 11 dan tanggal 13 Mac, dari iPad yang dipegang firman,"ujar January.

Hal inilah yang masih meyakinkan pihak keluarga bahwa Firman dan penumpang lainnya selamat. Apalagi, hingga ketika ini tidak ditemukan apa-apa bukti berupa puing dari pesawat.

January yang juga Ketua Persatuan Marga Siregar Kota Medan menyatakan, maklumat ini sudah diberitahukan ke pihak Kerajaan Malaysia dan pengurusan Malaysia Airlines.

Untuk itu, kata January, pihak keluarga Firman dan keluarga penumpang berasal Indonesia telah mengirimkan petisyen agar Malaysia dan pihak penerbangan memberikan maklumat yang tepat dan telus.

"Kami juga berharap agar Kerajaan Malaysia tidak menghentikan proses pencarian hingga pesawat MH370 ditemukan," kata January.

 Proses pencarian hari ini masih dilanjutkan. Namun, upasa pencarian telah terkendala akibat cuaca buruk. Mereka harus berlumba dengan waktu, kerana menurut jangkaan Biro Meteorologi Australia, cuaca hari ini diramalkan akan memburuk.

Laporan Budi Satria, ANTV Medan Sumatera Utara -terjemahan dari VIVANEWS 
oleh GB ~SUMBER


SEBELUM INI BERITA PENUMPANG MH370 PHILIP WOOD MELALUI SMS MINTA TOLONG DARI DIEGO GARCIA.....



Seseorang telah memuat naik satu foto gambar gelap (hitam) di sebuah forum, MENDAKWA kapal terbangnya telah dirampas, matanya ditutup dan dia dijadikan tawanan oleh pihak tentera yang tidak diketahui.

Dia telah menyembunyikan telefon bimbit di dalam dubur ketika rampasan pesawat berlaku. MENGAKU namanya Philip Wood dan bekerja dengan IBM, dia MENDAKWA ditempatkan di dalam sel (locked up) gelap dan diasingkan daripada penumpang lain.

Dia juga PERCAYA dia sudah disuntik dengan dadah dan tidak dapat berfikir dengan waras.  


BACA LAGI  SINI

PANAS! JANGAN BIARKAN KEHILANGAN MH370 JADI TERGANTUNG SEPERTI KES ALTANTUYA?

KES ALTANTUYA DIMANA TIADA MOTIF PEMBUNUHAN DAN AKHIR EPISODNYA TIADA PEMUBUNUHNYA.......?

ADAKAH KEHILANGAN MH370 HANYA TERGANTUNG DI LAUTAN HINDI.....
TIADA BAHAN BUKTI....TIADA SEBAB DAN TERUS  JADI MESTERI...... 

ADAKAH KEJADIAN INI DAPAT MENYEDARKAN RAKYAT MALAYSIA???...........

Mampukah pesawat MH370 membawa perubahan politik?


Mampukah lanskap dan perpecahan politik dalam Malaysia berubah selepas pengajaran yang diterima daripada krisis dan tragedi MH370. 

Adakah rakyat Malaysia masih mahu mencari kesalahan sesiapa secara politik selepas krisis MH370?

Seorang penulis di laman web Al Jazeera berkata, pada masa ini ramai yang letih daripada segi emosi dengan apa yang berlaku dan apabila tiba saat semua jawapan terjawap dan kekeruhan jadi jernih, kehidupan pastinya sudah berjalan seperti biasa di Malaysia.

“Sebaik saja tragedi itu selesai, bolehkah pengajaran di sebaliknya menjadi pemangkin kepada perubahan politik, atau sesuatu yang menyedarkan, yang amat Malaysia perlukan sekarang?

“Adakah rakyat Malaysia akan mendesak jawapan lebih baik daripada kerajaan bermula sekarang – dan apa yang lebih penting bolehkah pemerintah yang elit sekarang berkhidmat lebih baik?”
kata penulis sambilan, Zarina Banu dalam Al Jazeera minggu ini.

Beliau berkata, komunikasi bercanggah dan tidak cekap mengenai pesawat MH370, yang membawa 239 penumpang dan anak kapal ketika ia hilang dalam perjalanan ke Beijing pada 8 Mac, masih belum ada bangkai atau serpihan dijumpai.

Tetapi, katanya, rakyat Malaysia berpecah mengenai cara kepimpinan mengendalikan kejadian malapetaka itu – rekahan yang mencerminkan secara maya politik terbahagi 50-50 di antara kerajaan dan pembangkang.

“Di kawasan luar bandar, populasi yang bergantung kepada kerajaan percaya kerajaan melakukan kerja terbaik. Demografi ini mendorong kepada Umno, parti Melayu yang memerintah dan ditunjukkan oleh betapa tenangnya pemangku Menteri Pengangkutan, Hishammuddin Hussein, yang tabah berdepan dengan media dunia.

“Hakikatnya, ramai rakyat Malaysia berpendapat media antarabangsa memberikan laporan yang tidak wajar. Malam demi malam, emosi ahli keluarga warga China disiarkan di media negara itu, sementara Amerika Syarikat (AS) menerusi parti Republican dan Democrat mendesak pembabitan yang lebih AS dalam mencari dan penyiasatan tragedi itu,” tulis Zarina.

Beliau berkata, rakyat Malaysia berpendapat syarikat penerbangan negara itu bersusah payah melayan keluarga 239 penumpang pesawat Boeing 777 itu dengan baik dan penuh sensitiviti.

Malaysia Airlines, yang hingga kini memegang reputasi sebagai antara syarikat penerbangan terbaik di Asia Tenggara adalah kebanggaan ramai rakyat Malaysia, katanya.

Tetapi, Zarina berkata, populasi Malaysia di kawsan bandar yang lebih bersikap analitikal adalah lebih sinikal.

“Apabila masuk hari ke-19 tragedi itu, mereka mahu tahu mengapa, di sebalik semua kelengkapan komunikasi terhebat abad ke-21, Malaysia dengan semua negara yang membantu, boleh “hilang” pesawat itu.

“Kegagalan Tentera Udara Diraja Malaysia memintas pesawat itu menyebabkan ramai rakyat Malaysia rasa tidak selamat dan malu dengan kekurangan pasukan tentera mereka,” katanya.

Pakatan Rakyat menekan kerajaan di Parlimen mengenai pasukan tentera, dan mereka dikatakan memainkan politik partisan ketika tragedi melanda, tulis Zarina.

“Pesongan mencari kesalahan dan kesombongan dalam kepimpinan Malaysia pada hari-hari awal kekecohan itu menyakitkan dan mengingatkan kepada sikap parti pemerintah, Umno dan gabungannya.

“Bangsa dan agama digunakan setiap hari untuk memecahkan hubungan antara tiga kumpulan etnik. Hari ini, tidak seperti zaman 1970-an dan 1980-an, amat sedikit pergaulan antara Melayu, India dan Cina.

“Negara itu kini mempunyai guru Melayu yang menyuruh generasi ketiga, keempat dan kelima kaum Cina dan India yang lahir di Malaysia untuk balik ke negara nenek moyang mereka,” tulisnya.

Beliau berkata, Malaysia menjadi rumah kepada populasi muda – iaitu daripada 29 juta orang, kira-kira 11.5 juta berumur antara 10 hingga 29 dan ramai yang menggunakan media sosial untuk “meluahkan kesedihan dan menekan kerajaan untuk berubah daripada pemikiran lama”.

“Tetapi tanpa fraktur institusi dan perubahan kerajaan, sejauh manakah kehilangan pesawat itu mencetuskan reformasi politik yang kukuh?

“Pembangkang akan terus mendesak jawapan mengenai bagaimana pesawat itu tidak dikesan untuk masa yang lama, tetapi sama ada kerajaan boleh memberikan maklum balas yang boleh dipercayai dipertikaikan.

“Sebaik saja kehangatan tragedi ini berakhir dan media antarabangsa meninggalkan Kuala Lumpur untuk ke tempat lain, kerajaan tidak syak lagi akan kembali kepada cara lamanya,” tulis Zarina.

“Adakah rakyat Malaysia akan mencari kesalahan politik selepas krisis itu? Pada masa ini, ramai yang letih daripada segi emosi. Mereka tidak pernah mengalami trauma seperti ini yang mendapat perhatian dunia.

“Sama seperti keluarga mereka, rakyat Malaysia mengharapkan bukti kukuh pesawat itu dan apa yang membuatnya terhempas akan memberikan penutup kepada tragedi itu.

“Hanya pada ketika itu mereka boleh mula melihat kepada kesannya. Tetapi, hingga tiba waktu itu, ia mungkin sudah terlalu lewat dan daripada malapetaka itu bertugas sebagai pemangkin perubahan, keadaan sudah menjadi seperti biasa,” katanya.

28 Mac 2014

PANAS! MALAYSIA ADA SATELIT DI ANGKASA TETAPI SUDAH ROSAK....SAKSIKANLAH SENDIRI BUKTINYA



Satelit RazakSAT | Lancar 2009. Tamat operasi 2010 kerana masalah teknikal. Kini terapung di orbit tanpa fungsi




RazakSAT dilancarkan 14/7/2009 menggunakan roket USA Falcon-1 di Kwajalein Atoll, Pulau Marshalls, Lautan Pasifik
Sumber

Satelit RazakSat | Projek Kerajaan Persekutuan BN. Gagal beroperasi. Rugi lebih RM140 juta. Masih terapung di orbit.

MASALAH TEKNIKAL :  Di orbit, imej drp RazakSAT tersasar dari lokasi yg sepatutnya dicerap. Jarak ketepatan patut kurang drp 1 km. Tapi tersasar hingga 37 km.

Pelancaran Satelit RazakSAT



Pelancaran Satelit RazakSAT, yang bakal dilakukan pada hari Selasa ini dari Kwajalein Atolldi Republik Marshall Islands menimbulkan"berbagai spekulasi" dihati rakyat. Malah pelancaran yang dibuat bersamaan dengan tarikh pembuangan undi pilihanraya kecil Manek Urai itu juga dilihat seolah-olah satu strategi terakhir untuk kerajaan UMNO dan BN menunjukkan betapa majunya parti itu kepada rakyat. Satelit RazakSAT bersama kenderaan pelancarnya, Falcon 1, yang dikendalikan oleh Space Explortion Technologies Amerika (SpaceX) ketika ini sudah ditempatkan di pad pelancaran di Pulau Omelek, yang merupakan tapak pelancaran. 

Dalam erti kata lain, apakah motif utama pelancaran satelit itu sebenarnya?. Apakah tidak cukup dengan setelit Measat, yang telah dilancarkan suatu ketika dulu?. Malah, kita juga melihat apakah motif kerajaan UMNO dan BN sanggup menghabiskan wang hampir ratusan juta ringgit semata-mata untuk menghantar seorang manusia bernama Dr.Syed Muzaffar ke angkasa lepas?. Apa faedah yang telah disumbangkannya selepas kembali ke bumi?. Bukankah ini satu pembaziran yang amat nyata oleh puak-puak UMNO sebenarnya. Rakyat perlu melihat semua ini dari sudut "pembelaan" buat rakyat. Pelancaran RazakSAT, Measat dan angkasawan pertama Malaysia itu langsung tidak bermakna dihati rakyat. Adalah lebih baik wang jutaan ringgit itu digunakan untuk membantu mengeluarkan kehidupan rakyat negara ini daripada kemiskinan tegar. Ramai lagi rakyat yang hidup dalam kedaifan dan kesengsaraan !!

Kerajaan lulus RM271.9 juta pembangunan RazakSAT-2

KUALA LUMPUR 26 Sept. - Kerajaan telah meluluskan peruntukkan sebanyak RM271.9 juta untuk program pembangunan satelit RazakSAT-2 iaitu sebuah satelit penderiaan jauh bagi memantau permukaan bumi.

Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Dr. Abu Bakar Mohamad Diah berkata, peruntukan itu merangkumi pembangunan; pengujian dan pelancaran satelit; pembinaan stesen bumi kedua di Tuaran, Sabah; penambahbaikan stesen bumi di Sungai Lang, Banting, Selangor; pembangunan modal insan serta aktiviti kajian ahli lembaga.

Katanya, pembangunan satelit RazakSAT-2 dijangka mengambil masa selama tiga tahun dan pelancarannya adalah berdasarkan kepada peluang pelancaran yang disediakan oleh pembekal perkhidmatan pelancaran.

"Satelit RazakSAT-2 dijadual beroperasi di orbit pada 2016," katanya ketika menjawab soalan asal Sim Chee Keong (DAP-Bukit Mertajam) yang ingin tahu perkembangan projek RazakSat-2 dalam sidang Dewan Rakyat hari ini.

Abu Bakar berkata, projek itu masih lagi di peringkat pemilihan rakan teknologi untuk bekerjasama dengan sebuah syarikat Menteri Kewangan Yang Diperbadankan (MKD) iaitu Astronautic Technology (M) Sdn. Bhd. (ATSB) yang berfungsi sebagai kontraktor rasmi pembangunan satelit RazakSAT-2.

"Rakan teknologi akan terlibat dalam kerja membentuk, pembuatan, pengujian dan pelancaran serta pengoperasian satelit tersebut," katanya.

Jelas beliau, teknologi satelit yang bakal digunakan adalah antara yang terkini terdapat di pasaran semasa.

"Resolusi kamera pada RazakSAT-2 adalah lebih baik dari RazakSAT-1," katanya.
Artikel Penuh: sini


Lagi fakta-fakta menarik tentang satelit & KEHILANGAN MH370........

  1. Thailand negara ke-7 yang laporkan satelitnya nampak objek di Lautan Hindi. Sebelum ni China, US, UK, Perancis, Australia & Jepun.
  2. Ops SAR mula cari dari Laut China Selatan. Pastu Laut Andaman, Selat Melaka. Kini tumpu di selatan Lautan Hindi kerana mendapat laporan daripada satelit-satelit tersebut.
  3. Berapa satelit di atas sana? Sejak USSR lancar Sputnik-1 pada 1957, dah 6,578 satelit dilancarkan. Ada satelit negara dan ada milik swasta.
  4. 6,578 satelit dilancar sejak 1957. Cuma 3,700 yg masih orbit keliling bumi. Daripada itu, 1,100 satelit masih aktif dan 2,600 dah tak berfungsi.
  5. Apa fungsi satelit? Berfaedah bantu pelayaran, penerbangan, perhubungan, kajian sains, ramalan cuaca & pertahanan. Ada juga utk pengintipan!
  6. 1,100 satelit masih aktif orbit. Menurut rekod antarabangsa, US 502, Russia 118, China 116. Selebihnya negara-negara lain termasuk Malaysia.
  7. Ops SAR MH370 kini bergantung kepada data & imej satelit negara2 tertentu ke stesen2 pengesan di bumi utk analisa. Mana pergi satelit Malaysia?
  8. Satelit Malaysia yg dah dilancarkan, baik milik Kerajaan Persekutuan mau syarikat swasta (Astro) semuanya 6 buah: Kerajaan 2 & Astro 4
  9. Satelit Malaysia ada 6 di orbit. Milik Kerajaan 2 buah: TiungSAT-1 & RazakSAT. Milik Astro: Measat-1, Measat-2, Measat-3 & Measat-3A.
  10. Astro syarikat swasta. Dah lancar 4 satelit. Mei 2014 ni akan lancar lagi yg ke5..Measat-3B dgn kos RM1.25b. Camna Astro ada lesen satelit?
  11. Astro ni syarikat swasta milik Ananda Krishnan, kroni Mahathir yg luluskan satelit Astro. Kini Ananda Krishnan kayaraya. No.2 di Malaysia.
  12. Kekayaan Ananda Krishnan kini RM11.3b. Terkaya No.2 di Malaysia, No.82 di dunia. Walau miliki 4 satelit, tak leh guna untuk ops SAR MH370.
  13. Bukan salah Ananda Krishnan, 4 satelitnya tak leh pakai utk ops MH370. Kerna satelit2 dia utk pancar signal TV. Untuk bisnes. Buat duit.
  14. Satelit2 Ananda Krishnan kroni Mahathir utk bisnis Astro. Pendapatan Astro suku tahun ke 3 2013 berjumlah RM1.217b. Untung bersih RM123.7j.
  15. Kerajaan Malaysia miliki dua satelit: TiungSAT dan RazakSAT. Apa peranan dlm ops MH370? Jawapannya..menambahkan kemaluan. Memalukan!
  16. Malaysia miliki 6 satelit: K'jaan 2, Astro 4. Thailand cuma miliki 4 tp berjaya kesan 300 objek dlm misi SAR MH370. Satelit Malaysia? Zero!
  17. Apa status satelit Kerajaan dlm ops SAR MH370? Takyah kita persoalkan satelit Ananda Krishnan kerana dia swasta buat duit. Satelit kerajaan?
  18. Hingga ke pagi aku kaji apa fungsi dua satelit Kerajaan Malaysia. TiungSAT dan RazakSAT. Aku baca bagai2 laporan statusnya. Rupanya kantoi!
  19. Pada 10/5/1997 Kerajaan Malaysia menubuhkan Astronautic Technology (M) Sdn Bhd (ASTB) utk tumpuan dlm penyelidikan & pembangunan satelit.
  20. ASTB syarikat milik penuh Kerajaan melalui Menteri Kewangan Diperbadankan. Modal dibenarkan RM50j & modal berbayar RM33.58j. Kabinet lulus.
  21. Aktiviti ASTB milik Kerajaan ni berkembang hingga diberi Geran Kerajaan untuk program satelit negara..TiungSAT & RazakSAT. Akaunnya di audit.
  22. Segala fakta dan info berkenaan ASTB dan status program satelit itu bersumberkan laporan yg dibentang di Parlimen 24/10/2011.
  23. Satelit RazakSAT siap dibina oleh ASTB dgn geran kerajaan berjumlah RM141.78j pada 2005. Ia dilancarkan ke angkasa pada 14/7/2009.
  24. Satelit RazakSAT dilancar 2009 dgn tujuan merakam imej satelit dgn upaya resolusi pengimejan sehingga 2.5m. Ia gagal berfungsi sepenuhnya.
  25. Satelit RazakSAT gagal berfungsi sepenuhnya pd 30/8/2010, iaitu 1 tahun 16 hari dari tarikh pelancarannya pd 14/7/2009. Rugi saja RM141.78j.
  26. Mengikut program, RazakSAT hantar data satelit yg akan diterima stesen bumi Agensi Remote Sensing Malaysia (ARSM) di Temerloh, Pahang.
  27. RazakSAT kirim data 1,328 imej yg didapati kabur, tak capai resolusi pengimejan 2.5m. Tak tepati spesikasi. Lalu direjek ARSM. Kes 2010.
  28. Dlm rekabentuk 'Image Receiving & Processing System' (IRPS) untuk satelit RazakSAT, imejnya ditetap dlm jarak ketepatan kurang drp 1 km.
  29. Di orbit, imej drp RazakSAT tersasar dari lokasi yg sepatutnya dicerap. Jarak ketepatan patut kurang drp 1 km. Tapi tersasar hingga 37 km. Contoh tak tepat imej drp satelit RazakSAT begini. Imej yg sepatutnya dicerap Subang, tapi data kirimannya Kuala Selangor. Tersasar jauh.
  30. Satelit RazakSAT alami masalah gagal beroperasi. Ia ditamatkan Disember 2010 tanpa penambahbaikan. Kini terapung2 di orbit takda fungsi.
  31. Berapa ramai rakyat Malaysia tahu negara miliki satelit RazakSAT? Berapa ramai pula yg tahu ia ditamatkan kerana alami masalah teknikal?
  32. Satelit RazakSat | Projek Kerajaan Persekutuan BN. Gagal beroperasi. Rugi lbh RM140 juta. Masih terapung di orbit. Mana Bomoh 1Malaysia?
  33. RazakSAT dilancarkan 14/7/2009 menggunakan roket USA Falcon-1 di Kwajalein Atoll, Pulau Marshalls, Lautan Pasifik.
  34. Satelit RazakSAT | Lancar 2009. Tamat operasi 2010 kerana masalah teknikal. Kini terapung di orbit tanpa fungsi.

Credit : Twitter Abd Malek Hussin. Pertugas di Pej Ketua Pembangkang Parlimen.

GEMPAR! PENYIASAT YOUTUBE DAKWA MH370 MENDARAT DI DIEGO GARCIA?


YouTube Investigator: ‘Flight 370 landed at Diego Garcia military base, plane and passengers then put in a Faraday style hangar’

March 24, 2014 2:30 AM EDT



Most recently Montagraph produced a video detailing the possibility that the missing Malaysian Airlines flight 370 was landed at Diego Garcia, a top-secret military base controlled by the U.S.
By Shepard Ambellas

(INTELLIHUB) — Montagraph, who is also the face behind the popular “Montagraph” YouTube channel, is known for his thought-provoking videos. In his most recent video titled “Flight MH370 Is At Diego Garcia – Here’s The Proof”, Montagraph laid-out a brief timeline of events that really make sense. In fact his theory makes more sense then any of the mainstream media’s recent conjecture.

In fact, the video details how flight 370 departed Malaysia’s Kuala Lampur Airport at 12:41am on the Mar. 8, disappearing from radar and tower communications around 1:21am after making a rather sharp turn-back to the west. This is key information which led Montagraph to the next part of his investigation.



According to Montagraph and others, the plane was seen flying low at the southern tip of the Maldives Islands around 6:15am, on the morning of Mar. 8, 2014. After referencing flight times and distances, Montagraph concluded that the plane would have been in the vicinity of the Maldives around 6:25am. “That’s only a ten minute difference”, stated Montagraph.

Montagraph then stated that MH370 most likely landed at Diego Garcia and the plane may have been ushered into a massive “Faraday cage” style hangar to avoid passengers from communicating with the outside world.


Montagraph speculates that the plane will later be crashed into the ocean for press coverage and none of the passengers will be retrieved as they likely are still being held at a military facility.

(Photo: Wikimedia Commons)

SUMBER

TERJEMAHAN GOOGLE:

YouTube Penyiasat : Penerbangan 370 mendarat di pangkalan Diego Garcia tentera, kapal terbang dan penumpang kemudian dimasukkan ke dalam Faraday gaya hangar '
24 Mac, 2014 02:30 EDT  :



Baru-baru ini Montagraph menghasilkan video memperincikan kemungkinan bahawa hilang Malaysian Airlines penerbangan 370 telah mendarat di Diego Garcia, pangkalan tentera rahsia dikawal oleh Amerika Syarikat

Oleh Shepard Ambellas

( INTELLIHUB ) - Montagraph yang juga muka di sebalik popular " Montagraph " saluran YouTube , dikenali untuk video pemikiran- memprovokasi beliau. Dalam video beliau yang paling baru-baru ini bertajuk "Penerbangan MH370 Adakah Pada Diego Garcia - Berikut adalah Bukti ", Montagraph meletakkan keluar garis masa ringkas peristiwa-peristiwa yang benar-benar masuk akal. Malah teorinya lebih masuk akal maka apa-apa tekaan media arus perdana baru-baru ini .

Malah, video butiran bagaimana penerbangan 370 berlepas Lapangan Terbang Kuala Lampur Malaysia pada 00:41 pada 8 Mac , hilang dari radar dan menara komunikasi di seluruh 01:21 selepas membuat yang agak tajam pula balik ke barat. Ini adalah maklumat penting yang membawa Montagraph ke bahagian seterusnya penyiasatannya .

Menurut Montagraph dan lain-lain , pesawat itu dilihat terbang rendah di hujung selatan Kepulauan Maldives sekitar 6:15 pagi , pada pagi 8 Mac 2014 . Selepas rujukan waktu penerbangan dan jarak, Montagraph membuat kesimpulan bahawa pesawat akan menjadi di sekitar Maldives sekitar 6:25 . " Itu hanya perbezaan sepuluh minit" , menyatakan Montagraph .

Montagraph kemudian menyatakan bahawa MH370 kemungkinan besar mendarat di Diego Garcia dan pesawat itu mungkin telah diiringi ke dalam " sangkar Faraday " gaya hangar besar-besaran untuk mengelakkan penumpang dari berkomunikasi dengan dunia luar.

Montagraph spekulasi bahawa pesawat akan kemudian akan terhempas ke dalam laut untuk liputan akhbar dan tiada penumpang akan diambil kerana mereka mungkin masih diadakan di kemudahan tentera.

BACA LAGI ADA DAKWAN DALAM SATU FORUM....YANG DIBOCORKAN OLEH SEORANG PENUMPANG MH370?.....................kalau dakwaan ini benar maka teori konsipras.... akan lebih menarik



Seseorang telah memuat naik satu foto gambar gelap (hitam) di sebuah forum, MENDAKWA kapal terbangnya telah dirampas, matanya ditutup dan dia dijadikan tawanan oleh pihak tentera yang tidak diketahui.

Dia telah menyembunyikan telefon bimbit di dalam dubur ketika rampasan pesawat berlaku. MENGAKU namanya Philip Wood dan bekerja dengan IBM, dia MENDAKWA ditempatkan di dalam sel (locked up) gelap dan diasingkan daripada penumpang lain.

Dia juga PERCAYA dia sudah disuntik dengan dadah dan tidak dapat berfikir dengan waras.  
SUMBER

BACA LAGI TENTANG DAKWAAN  PHILIP WOOD  SINI




Pautan kekal imej terbenam

KES BEKAS SULTANAH JOHOR DIBICARAKAN SECARA TERTUTUP


Kes bekas sultanah di mahkamah tertutup




Mahkamah Rayuan Syariah Johor hari ini mengarahkan prosiding rayuan perceraian bekas Sultanah Johor Tuanku Zanariah Tuanku Ahmad dijalankan di mahkamah tertutup.

Keadaan itu tidak pernah berlaku sebelum ini.

Mahkamah juga tidak membenarkan putera dan puteri almarhum sultan Johor Mahmud Iskandar, sebagai contoh Tuanku Masera dan saudaranya, hadir dalam mahkamah.

Tuanku Zanariah, yang memfailkan permohonan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Syariah Johor yang mengesahkan perceraian itu, tidak dapat hadir kerana tidak sihat dan mahu diwakili puterinya.

Malah, peguam yang membantu peguam utama untuk Tuanku Zanariah turut diminta berada di luar mahkamah.

Kamar Ainiah Kamaruzaman, salah seorang peguam Tuanku Zanariah mengesahkan perkara itu kepada Malaysiakini hari ini.

27 Mac 2014

GEMPAR ! BOEING 777 TIDAK DIKENALI DIPINTAS OLEH PESAWAT GEMPUR




Insiden ini telah dilaporkan oleh CNN semalam, dalam laporanya CNN melaporkan pihak berkuasa Belanda telah menggerakkan dua buah pesawat pejuang bagi memintas sebuah pesawat Boeing 777 yang menceroboh ruang udaranya.

Pesawat Boeing 777 milik LAN Cargo terbang untuk ke Amsterdam dari Miami telah diiring keluar dari ruang udara Belanda kerana telah melanggar perintah sekatan udara yang dikuat kuasakan sekitar kawasan Sidang Kemuncak Keselamatan Nuklear 2014 (NSS 2014) yang berlangsung di The Hague

Edmund Messchaert, jurucakap Kementerian Keselamatan dan Keadilan Belanda, memberitahu CNN, pesawat pejuang F16 Belanda itu hanya mengikut protokol atau SOP dengan mengiringi pesawat Boeing itu ke Jerman tanpa sebarang kejadian tak diingini.


Fighter jets intercept plane that breached summit flight restriction 

The Royal Dutch Air Force scrambled fighter jets on Monday to intercept a cargo plane that entered Dutch airspace without proper clearance as world leaders gathered in the Netherlands for a nuclear security summit.
The LAN Cargo Boeing 777 bound for Amsterdam from Miami "was diverted away" from Dutch airspace due to restrictions around the summit in The Hague, Edmund Messchaert, spokesman for the Dutch Ministry of Security and Justice, told CNN.
Messchaert said Dutch F16 fighters followed protocol and escorted the plane to Germany without incident. He said LAN Cargo apparently forgot to apply for permission to land or didn't know airspace restrictions were in place for the summit.
A statement from the hauler, based in Chile, confirmed Flight UC 1503 wasn't able to land in Amsterdam and was diverted to Frankfurt "because of an error in the special classification of the flight."
The plane was later permitted to continue to Amsterdam, the airline said ~ CNN


Itu kat negara orang.. tak adanya diaorang main sangka-sangka saja.. dikesan ceroboh terus dipintas dan diiring keluar.. ikut SOP yang ada..

Biarpun dalam hal ini Juruterbang itu mungkin akan berkata " Tak sangka lah pulak aku, tak boleh terbang kat situ..."

Tentera Udara mereka peduli apa??... Tapi kat negara kita ni?.. malas dah aku nak komen.. korang bacalah apa penjelasan TUDM di ( SINI )

Cuba bayangkan berapa banyak tenaga dihabiskan, berapa banyak pula wang yang telah dibelanjakan untuk menjalankan operasi mencari dan menyelamat yang kini dah ditukar menjadi operasi mencari sahaja hanya jika pesawat yang tak dikenali kemudiannya dikenali sebagai MH370 itu dipintas ketika melintas Semenanjug?

Mungkin juga pesawat F16 tersebut memintas Boeing 777 itu kerana dua pemimpin UMNO iaitu Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Zambry Abdul Kadir berada dalam sidang tersebut kalu tak ada pemimpin UMNO tu tak akan dipintasnyalah..

Mungkinlah...kah..kah..kah...

Ni print screen laporan tu.. mana tahu esok atau lusa dah hilang laporan ni..



~ASD

PANAS! MAS DAN BOIENG BAKAL DISAMAN RIBUAN JUTA RM


Ramai hubungi firma guaman Chicago untuk saman Boeing Dan MAS


Lebih ramai keluarga penumpang MH370 menghubungi firma guaman yang berpangkalan di Chicago untuk membantu mereka memfailkan saman terhadap pembuat pesawat itu, Boeing dan Malaysia Airlines (MAS) kerana yakin tragedi berlaku kerana kegagalan mekanikal.

Keluarga – dari China, Malaysia dan Indonesia – adalah yang terakhir menghubungi Ribbeck Law Chartered, iaitu pakar undang-undang penerbangan, selepas firma itu memfailkan petisyen penemuan dalam Mahkamah Negeri Circuit of Cook, Illinois, bagi pihak Dr Januari Siregar yang hilang anak berusia 25 tahun apabila pesawat MH370 terhempas.

Dr Januari yang juga seorang peguam, menghubungi Ribbeck kerana dia bekerja dengan mereka semasa pesawat Garuda Indonesia terhempas lima tahun lalu.

Petisyen itu bertujuan untuk mendapatkan rekabentuk dan pembuatan bermasalah yang mungkin menyebabkan tragedi melibatkan 239 penumpang dan anak kapal di atas pesawat itu.

Seramai 239 penumpang di atas pesawat itu termasuk 153 warganegara China dan 12 anak kapal yang semuanya rakyat Malaysia.

Pemfailan ini, kata Ketua Litigasi Penerbangan Global Ribbeck, Monica Kelly, adalah tindakan pra-litigasi untuk mengenalpasti pihak yang bertanggungjawab dalam tragedi itu.

Boeing dinamakan sebagai defendan pertama manakala MAS, sebagai syarikat penerbangan dinamakan sebagai defendan kedua.

“Kami yakin kedua-dua defendan bertanggungjawab ke atas tragedi pesawat MH370,” kata Kelly.

Beliau mendedahkan, pihak yang terlibat mempunyai masa 30 hari untuk menjawab petisyen ini, di mana selepas ini firma itu akan memfailkan saman bernilai jutaan ringgit bagi pihak keluarga terhadap mereka yang bertanggungjawab.

“Kami jangka akan mewakili lebih 50% daripada keluarga penumpang yang berada di atas pesawat itu,” tambahnya.

“Keluarga nampanya menerima hakikat bahawa pesawat itu terhempas dan mereka sedia menerima punca sebenar mengapa ia berlaku dan tindakan ini akan memberikan mereka maklumat.

“Kami akan buktikan kegagalan mekanikal dalam rekabentuk pesawat adalah punca kapal terbang ini terhempas,” katanya.

MH370, pesawat Boeing 777-200ER, hilang daripada radar pada 8 Mac selepas terbang dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur ke Beijing.

Selepas 17 hari pencarian, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan berdasarkan bukti baru, pesawat MH370 itu berakhir di selatan Lautan Hindi, tenggara Perth, Australia, tanpa ada yang terselamat.

Bagaimanapun, tiada sebarang cebisan ditemui sehingga kini walaupun beberapa satelit berjaya merakam objek di kawasan dinyatakan. - agensi

PANAS! MCA TEGUR BONG MOKTAR " TUTUP MULUT LONGKANG".....


MCA: Bung Moktar cuba gambar Cina 'tak matang'



Naib presiden MCA Datin Chew Mei Fun mendakwa MP Kinabatangan Datuk Bung Moktar Radin cuba membangkit isu kaum apabila mencadangkan Internet ditapis untuk membendung spekulasi berhubung isu pesawat Malaysia Airlines MH370.

Chew berkata, Bung Moktar cuba menggambarkan kaum Cina dan rakyat Malaysia sebagai golongan “tidak terkawal” dan “tidak matang” dalam ucapannya semalam di Dewan Rakyat.




"Jika Bung Moktar tiada perkara positif untuk dikatakan, tutup saja mulut,” katanya.

Beliau menambah, cadangan itu juga akan menguatkan lagi dakwaan Pakatan Rakyat bahawa BN cuba membendung kebebasan media.

Chew turut menggesa agar Kelab Penyokong Kerajaan BN tidak lagi "menyalahgunakan" kekebalan Parlimen untuk "melahirkan ucapan menghasut".


Bung Moktar dalam ucapannya berkata spekulasi di Internet tentang nasib MH370, yang mungkin berasal dari Malaysia, boleh menyebabkan berlaku rusuhan dan serangan terhadap rakyat Malaysia.

"Melihat perkara ini, saya menyeru kerajaan supaya berhemah atau mengawal segala maklumat di Internet, walaupun rakyat kita tidak mahu kawalan.

"Tetapi isu ini terlalu sensitif dan perlu dibendung. Jika tidak, tidak mustahil berbilion-bilion warga China akan berperang dengan kita. Di mana kita akan pergi?," soal Bung Moktar.


Menteri salahkan akhbar pulak.....

Zahid: Akhbar 'main sentimen' waris di China


Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata kemarahan para keluarga penumpang MH370 di China berpunca dari laporan akhbar negara itu.

Tanpa menyebut nama mana-mana penerbitan tertentu, Ahmad Zahid berkata akhbar berkenaan "memainkan sentimen" sehingga mencetus kemarahan warga tersebut ke atas pentadbiran Malaysia.

Dalam ucapannya di persidangan Dewan Rakyat hari ini, beliau meminta kepada pihak media terutama media cetak agar tidak mempengaruhi mangsa daripada negara China.


"Kerana apa yang berlaku, dari tulisan-tulisan kebanyakan akhbar-akhbar berbahasa Cina ini telah memainkan sentimen hingga membangkitkan kemarahan oleh saudara mara kepada mangsa MH370 di negara China," katanya.

Beliau berkata demkian ketika menyampaikan ucapan penggululungan titah ucapan diraja bagi Kementerian Dalam Negeri di Parlimen, petang ini.

Beliau turut merakamkan ucapan terima kasih kepada semua pihak di dalam dan luar negara yang terlibat dalam usaha mencari pesawat itu bermula dari 8 Mac lalu sehingga ke hari ini.

Menurut Zahid, tindakan akhbar itu tidak wajar memandangkan kehilangan pesawat itu adalah satu kemalangan dan perdana menteri serta pemangku menteri pengangkutan juga telah melakukan yang terbaik dalam menangani insiden itu.

KENYATAAN DARI MUHAMMAD FAIRUZ HAMID, ADIK IPAR PASANGAN MANGSA #MH370




Minta maaf pade semua. Doa dan perhatian dri anda smua amat kami hargai.. bagi kami ini masih blum penamatnya. Kami tak terus terima bulat-bulat dengan berita terbaru ini.

Ya, mungkin jejak terakhir pesawat MH370 adalah di “situ”.. dan di “sini”.. Namun, kami belum menerima berita mengatakan semua penumpang dan krew telah terkorban.

Sekarang ini, ia terus menjadi andaian bahawa “semua krew dah penumpang terkorban”.

Pencarian masih belum berakhir dan bagi kami kenyataan ini sangat melukakan hati kami semua yg terlibat.

Kami menerima ucapan takziah daripada semua pihak, tapi kami masih tidak putus asa hingga sekarang.

Kami hanya tunggu jawapan yg betul2 muktamad, dan bagi kami hanya Allah S.W.T yg mampu memberikan jawapan tersebut.

Dan setelah jawapan muktamad tersebut diperolehi, baru kami akan terima dengan pasrah. Kami redha dengan ketentuanNya.

Sekarang, kami akan terus berdoa dan tidak akan berputus asa. Masih ada perkara yg perlu kami tekankan disini :

1) Kotak Hitam (black box) – Tidak dijumpai
2) Bangkai pesawat – Tidak dijumpai
3) Perkara yg disahkan banyak kali “Pesawat dikesan di Lautan Hindi” “Pesawat dikesan di LCS” “Pesawat di Lautan Andaman” dll..
4) Perkara yg menjadi spekulasi byk kali – “pesawat ditembak jatuh” “pesawat terhempas” “pesawat meletup diudara” “pesawat dihijack dan disorok”
5) Negara itu kata jumpa di sini, negara itu jumpa disana. Last sekali berita ini yg keluar.

Persoalannya sekarang, apa sebenarnya yg dah jadi? Dan kenapa perlu PM umumkan kesedihan itu terlalu awal? Beliau sudah ditekan oleh pihak negara yg mmpunyai kuasa lebih besar?

Barangkali untuk tutup rahsia sebelum ia mula terbongkar? Mereka mungkin dah lama tahu dari hari pertama tentang rahsia ini, tetapi kita sebagai org biasa terus disajikan dengan “drama” dan “sendiwara”. Dan akhirnya “emosi” kami terus menjadi santapan mereka.

Saya menulis ini bagi pihak keluarga saya, kerana ini yg terbuku dalam hati mereka ketika semua sedang bersedih dan cuba menerima Qada’ dan Qadar Ilahi.

Hanya satu jawapan saja yg boleh diterima, tetapi jawapan itu sedang dinafikan ketika ini. Ini sebenarnya yg kami tidak boleh terima. Sekian.


Sumber : FB

26 Mac 2014

LEBIH 100 OBJEK DIKESAN DI PERMUKAAN SELATAN LUATAN HINDI

Pautan kekal imej terbenam


Petunjuk baru: Lebih 100 objek dicerap

Imej satelit baru menunjukkan sekurang-kurangnya 122 objek di dikesan di permukaan selatan Lautan Hindi dalam kawasan operasi pencarian.


IMEJ berkemungkinan serpihan berkaitan MH370 yang dirakamkan satelit Airbus UK berukuran semeter hingga 23 meter panjang dan kelihatan bersinar.

HOT! KONSPIRASI SEBENAR MH370 YANG BANYAK ORANG TIDAK TAHU?


inikah sebenarnya yang berlaku pada MH370?..(sambungan)

Satu laporan yang diedarkan di Kremlin yang disediakan oleh Main Intelligence Directorate of the General Staff of the Armed Forces (GRU) menyatakan bahawa ibupejabat Aerospace Defence Forces (VKO) "hairan" tentang situasi di mana Tentera Laut Amerika Syarikat (US Navy) "menangkap dan kemudian mengalihkan" sebuah kapal terbang komersial milik Malaysia Airlines (MAS) ke satu kem rahsia dipercayai terletak di Atol Diego Garcia dalam kawasan Lautan Hindi.

Menurut laporan ini, pesawat MH370 (juga dikenali dengan 748 melalui perkongsian kod dengan penerbangan China Southern Airlines) merupakan penerbangan komersial dari Kuala Lumpur, Malaysia ke Beijing, China, apabila pada 8 Mac pesawat Boeing 777-200ER ini secara tiba-tiba "ghaib" dalam penerbangan berserta 227 penumpang dari 15 buah negara yang kebanyakannya daripada negara China, beserta 12 anak kapal.

Sesuatu yang menarik utk diberi perhatian, laporan ini menyebut, sebenarnya Penerbangan MH370 sudah berada di bawah pengawasan GRU sebaik sahaja ia menerima maklumat terdapat kargo “sangat mencurigakan” yang dikesan mempunyai kaitan dengan Republik Seyschelles yang sebelum itu kargo berkenaan berada di dalam kapal kontena MV Maersk Alabama.

Antara perkara pertama yang membangkitkan wasangka GRU ialah apabila dalam tempoh 24 jam kerja-kerja pemunggahan kargo “sangat mencurigakan” itu dilakukan dan sebelum dimasukkan ke dalam MH370, dua orang Tentera Laut Amerika Syarikat yang terlatih iaitu Mark Daniel Kennedy, 43, dan Jeffrey Keith Reynolds, 44 dijumpai mati di dalam "keadaan yang mencurigakan"

Kennedy dan Reynolds, adalah pekerja di firma keselamatan The Trident Group yang diasaskan oleh US Navy Special Operations Personnel (SEAL’s) dan Senior US Naval Surface Warfare Officers yang telah lama diketahui oleh GRU berfungsi untuk melindungi pemindahan aset-aset penting meliputi bahan-bahan atom dan biologi di seluruh dunia.

Setelah GRU mengesahkan bahawa kargo "sangat mencurigakan" berada di atas kapal Malaysia Airlines Penerbangan MH370 pada 8 Mac, Moscow segera memaklumkan Kementerian Keselamatan Dalam Negeri China (MSS) kebimbangan mereka dan segera menerima "jaminan” bahawa "semua langkah" akan diambil bagi memastikan apa yang telah disimpan akan kekal tersembunyi sebaik sahaja pesawat ini memasuki ruang udara mereka.

Walau bagaimanapun, laporan ini turut menyebut atas sebab-sebab masih tidak diketahui, MSS telah bersiap sedia untuk mengalihkan Penerbangan MH370 dari destinasi yang dijadualkan di Beijing ke Haikou Meilan International Airport (HAK) yang terletak di Wilayah Hainan (aka Pulau Hainan)

Sebelum memasuki Zon The People Liberation Army (PLA) yang dilindungi di Laut China Selatan atau dikenali juga sebagai Kepulauan Spratly, Penerbangan 370 "ketara menyimpang" dari laluan penerbangannya dan telah dikesan oleh satelit dan radar VKO terbang ke rantau Lautan Hindi serta melengkapkan penerbangan hampir 3,447 kilometer (2,142 batu) ke Diego Garcia.

Adalah kritikal untuk diberi perhatian bahawa ketika penyimpangan penerbangan MH370 berlaku, pakar-pakar GRU menyebut, dalam masa yang sama semua akses komunikasi telefon bimbit yang dikendalikan oleh China Mobile tersekat di keseluruhan Kepulauan Spratly.

Liputan telefon China Mobile dilanjutkan ke Kepulauan Spratly pada tahun 2011 supaya tentera PLA yang ditempatkan di pulau-pulau, para nelayan dan kapal-kapal saudagar dalam kawasan itu boleh menggunakan perkhidmatan mudah alih, yang boleh juga digunakan untuk memberi bantuan apabila berlaku kejadian ribut mahupun aktiviti menyelamat di lautan.

Bagaimana Tentera Laut Amerika Syarikat mampu untuk mengalihkan Penerbangan MH370 ke pangkalan Diego Garcia, laporan ini berkata, ianya berjaya dilakukan dari jauh kerana pesawat Boeing 777-200ER ini dilengkapi dengan sistem terbang-dengan-wayar (fly-by-wire - FBW) yang berupaya menggantikan manual kawalan penerbangan pesawat konvensional dengan antara muka elektronik bagi membolehkan ia dikawal secara jarak jauh seperti kendalian mana-mana pesawat dron.

Walau bagaimanapun, meskipun pesawat ini mampu dikawal dari jauh, sistem komunikasi hanya boleh dinyah-aktif secara manual; dan dalam insiden Penerbangan MH370, sistem laporan datanya telah ditutup pada jam 01:07 pagi, diikuti dengan transponder (alat yang menghantar lokasi dan altitud) yang telah ditutup pada jam 01:21

Apa yang kekal membingungkan tentang kejadian ini, dari analisis GRU media arus perdana Amerika Syarikat dilihat masih belum menuntut plot radar dan imej satelit Lautan Hindi dan Laut China Selatan daripada rejim Obama. Hal ini disebabkan kepentingan kawasan ini di mana tentera AS melindungi keseluruhan kawasan di Diego Garcia kerana kawasan ini mempunyai kepentingan dari segi lorong udara dan perkapalan.

Adalah sangat menyedihkan dan laporan ini membuat suatu kesimpulan penting, Amerika Syarikat sebenarnya menyembunyikan fakta "kehilangan" Penerbangan MH370 kerana mereka juga sebenarnya telah berbuat demikian selepas peristiwa 11 September 2011 apabila rejim Bush "menghilangkan" penerbangan American Airlines Flight 77 yang membawa 64 penumpang dan anak kapal selepas secara palsu mendakwa ia akan menghentam Pentagon, tetapi kemudiannya telah disahkan oleh CNN perkara berkenaan tidak berlaku...

Sumber ·



Drone Pilots in Nevada Attack Taliban



PENAMATAN AZMIN KEKAL TERGANTUNG...MACAM TELAHAN BOMOH 1M



Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata pengguguran Mohamed Azmin Ali daripada PKNS dilakukan berdasarkan tafsiran pegawai tertinggi PKNS. 

Isu penamatan perkhidmatan Mohamed Azmin Ali sebagai Anggota Lembaga Pengarah Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) menghangatkan sesi pendengaran awam Jawatankuasa Pilihan Khas mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan Selangor (Selcat) apabila terdapat percanggahan kenyataan antara beliau dan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Dalam sesi pendengaran itu, Khalid yang juga pengerusi PKNS berkata, keputusan penamatan perkhidmatan Azmin, yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Bukit Antarabangsa, masih 'tergantung' bagi membolehkan siasatan daripada setiap sudut, termasuk aspek perundangan.

"Siasatan juga meliputi keputusan yang dibuat atau dokumen yang dikeluarkan PKNS tanpa pengetahuan atau kelulusan pengerusi dan ahli lembaga pengarah lain," katanya pada sesi pendengaran itu.

Penamatan Azmin Ali Sebagai Ahli Lembaga Pengarah PKNS Kekal Tergantung

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hari ini memberi keterangan sebagai saksi kepada Jawatankuasa Pilihan Khas mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (SELCAT) yang mengadakan sesi pendengaran awam berhubung Strategi Pemulihan Pengurusan Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS)-Integrity Pact.

Menteri Besar telah menjelaskan bahawa keputusan penamatan khidmat ADUN Bukit Antarabangsa, YB Mohd Azmin Ali sebagai Ahli Lembaga Pengarah PKNS masih kekal tergantung bagi membolehkan siasatan dari setiap sudut dilakukan termasuk aspek perundangan.

Beliau menjelaskan, siasatan juga meliputi keputusan-keputusan yang telah dibuat atau dokumen-dokumen yang telah dikeluarkan PKNS tanpa pengetahuan atau kelulusan Pengerusi dan Ahli Lembaga Pengarah lain.

“Penangguhan ini juga kerana siasatan terhadap Setiausaha Kerja PKNS yang mengeluarkan kenyataan akhbar yang bercanggah selain terdapat surat yang didakwa dikeluarkan oleh Setiausaha Kerajaan Negeri yang mengarahkan PKNS menarik balik penamatan kontrak saudara Azmin sebagai Ahli Lembaga Pengarah."

“Semua aspek ini diambil kira dalam menjalankan siasatan dalaman. Sebab itulah penamatan kontrak saudara Azmin masih kekal tergantung,” kata Menteri Besar.

Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menegaskan beliau tidak pasti bilakah siasatan dalaman yang diketuai oleh Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Mohamed Khusrin akan disiapkan kerana beliau tidak boleh campur tangan atau mendesak supaya siasatan disegerakan.

Menteri Besar berulang kali menegaskan bahawa penamatan Azmin sebagai Ahli Lembaga PKNS tidak pernah dibincang atau diputuskan oleh Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) tetapi keputusan itu dibuat berdasarkan interpretasi pegawai tertinggi PKNS.

Mengenai penamatan kontrak 20 kakitangan PKNS Holdings, beliau menjelaskan keputusan itu diputuskan oleh Pemangku Pengurus Besar PKNS, Haji Azlan Alfiah selepas kajian yang mengambil kira pandangan kakitangan tetap serta untuk menjaga kepentingan PKNS khususnya dalam penjimatan kos operasi.

Menteri Besar menjelaskan, pengambilan kakitangan kontrak itu dibuat oleh PKNS Holdings yang mana Pengurus Besar mempunyai kuasa penuh dan tidak perlu mendapat kebenaran beliau selaku Pengerusi PKNS.

“Bagaimanapun, laporan audit dalaman menunjukkan kos operasi terlalu tinggi bagi kakitangan kontrak ini dan saya telah meminta Pemangku Pengurus Besar melihat perkara ini dan mengambil tindakan sewajarnya,” tegas beliau.

Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, beliau juga telah mengarahkan PKNS bertindak segera apabila terdapat teguran daripada wakil rakyat Barisan Nasional pada 2011 yang mendakwa PKNS berbelanja berlebihan dengan melantik pengurus media, penulis teks ucapan dan pengarah pemasaran sedangkan sudah mempunyai kakitangan tetap yang berupaya melaksanakan tugas-tugas itu.

"Saya telah mengarahkan Pengurus Besar supaya bertindak dan beliau berjanji akan memperbetulkan perkara tersebut. Kelewatan mengambil tindakan kerana kita perlukan siasatan untuk memberi keadilan kepada semua. Apabila keputusan telah kita buat, ada yang tidak senang. Tetapi saya percaya, tindakan yang diambil Haji Azlan ini adalah menyeluruh,” kata Menteri Besar.

Selesai memberi keterangan, Menteri Besar mengucapkan tahniah kepada SELCAT yang berjaya meletakkan penanda aras yang tinggi di Negeri Selangor dengan mengamalkan pentadbiran yang berpaksikan prinsip ketelusan dan kebertanggungjawab.

SELCAT dipengerusikan oleh Speaker Dewan Negeri Selangor, YB Hannah Yeoh dan dianggotai empat ADUN Pakatan Rakyat iaitu Timbalan Speaker, YB Nik Nazmi Nik Ahmad (Sri Setia) YB Saari Sungib (Hulu Kelang), YB Dr Rani Osman (Meru), YB Ng Sue Lim (Sekinchan) dan seorang wakil BN, YB Sulaiman Razak (Permatang).


DIKELUARKAN OLEH
SEKRETARIAT AKHBAR
PEJABAT DATO’ MENTERI BESAR SELANGOR

25 MAC 2014

25 Mac 2014

SARAWAK MELAMPAU DEMOKRASI TAIK KUCING..ADAKAH PKR PARTI KOMUNIS

3 pemimpin kanan PKR dihalang masuk S'wak


APA PUN ALASAN KERAJAAN SARAWAK  ADALAH TIDAK MASUK AKAL....MENGHALANG RAKYAT MALAYSIA DARI MEMASUKI SARAWAK ADALAH PERBUATAN TIDAK BERTAMADUN......
Bila Rakyat tak boleh masuk ke wilayah negara sendiri, tentu tambah lagi kebencian umum terhadap BN. Jadi momokan dunia.


Tiga pemimpin kanan PKR dilarang memasuki Sarawak, dipercayai bagi berkempen membantu calon PKR Abdul Jalil Bujang dalam pilihan raya kecil DUN Balingian 29 Mac ini.

Pengarah Komunikasi PKR Fahmi Fadzil berkata Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution dihalang setelah sampai di lapangan terbang Sibu pada jam 11 pagi tadi.

Manakala Pengarah Stategi PKR Rafizi Ramli dalam tweetnya sebentar tadi berkata, beliau dan Naib Presiden PKR Tian Chua turut mengalami nasib sama.

“Saya dan @tianchua sedang ditahan di pejabat imigresen Sibu. Akan dihantar balik selepas ini, dihalang masuk Sarawak,” tulisnya.

Fahmi sebelum ini dalam kenyataannya sebelum ini mendakwa, satu arahan dikeluarkan oleh Pejabat Ketua Menteri Sarawak pada 22 Mac untuk menyekat Saifuddin memasuki Sarawak.


"Datuk Saifuddin (kanan) kini sedang menunggu penerbangan balik ke Kuala Lumpur," kata Fahmi dalam kenyataan medianya pada tengah hari ini.

Sehubungan itu, Fahmi berkata PKR mengecam sekeras-kerasnya tindakan yang dianggap tidak demokratik ini dan mendakwa pengaruh politik kuku besi bekas ketua menteri Tan Sri Taib Mahmud masih berleluasa walaupun telah bertukar ganti.

"Dan pengaruh ini terus merencatkan perkembangan demokrasi di bumi Sarawak," katanya.

Kelmarin PKR Sarawak melahirkan rasa bimbang sekiranya pihak berkuasa negeri itu merancang melarang Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada berkempen untuk pilihan raya kecil tersebut.

Naib Pengerusi PKR negeri See Chee How berkata jika pihak berkuasa negeri mengenakan larangan terhadap Anwar dan pemimpin PKR yang lain, pihaknya tidak akan teragak-agak untuk menggunakan saluran undang-undang.

Keluarga penumpang MH370 bertempur dengan polis Beijing dan Protes di Kedutaan M'sia







Berdozen ahli keluarga penumpang pesawat Malaysia Airlines MH370 bertempur dengan polis di luar Kedutaan Malaysia  di Beijing hari ini selepas mereka menuntut syarikat penerbangan tersebut dan kerajaan Malaysia memberikan penjelasan mengenai apa yang berlaku, lapor AFP.

Menurut agensi berita antarabangsa itu, ahli keluarga yang marah membaling botol air kepada polis dan membentuk rantai manusia di pagar kedutaan.

Kebanyakan peserta demonstrasi ditolak polis, menurut seorang saksi kepada AFP. Seorang wanita pengsan di tempat kejadian.


Waris di China protes di kedutaan M'sia

Keluarga penumpang rakyat China dalam pesawat Malaysia Airlines MH370 berhimpun di luar Kedutaan Malaysia di Beijing untuk menuntut penjelasan syarikat penerbangan itu dan menuduh kerajaan Malaysia di Kuala Lumpur "berbohong".


Laporan Reuters menyebut kumpulan ahli keluarga penumpang itu melaungkan "Kerajaan Malaysia bohong pada kami" dan "Malaysia, kembalikan keluarga kami" sambil berarak secara aman dan menunjukkan kain rentang.

Polis pula membentuk rantaian manusia di luar kedutaan itu, bagi menghalang mereka merapati bangunan kedutaan tersebut.

Terdapat juga ahli keluarga mangsa memegang poster yang menyebut: "MH 370, Jangan biarkan kami menanti terlalu lama" dan "1.3 bilion rakyat menunggu sambut pesawat itu".

Mereka juga memakai t-shirt yang tertulis: "Yang terbaik buat MH370, pulanglah dengan selamat."

"Kami menunggu sejak 18 hari lalu dan kini masih lagi menanti. Berapa lama lagi kami perlu bertahan," kata seorang wanita Zhang kepada agensi berita itu.

Kumpulan waris kepada penumpang pesawat penerbangan MH370 yang tidak berpuas hati itu pada awalnya berhimpun di sebuah hotel di bandar itu sebelum berarak ke bangunaun kedutaan.

Laporan Reuters mengenai suasana di ruang hotel yang menempatkan waris penumpang tersebut menyebut, seorang daripada anggota keluarga berkenaan membacakan kenyataan mengutuk kerajaan Malaysia, pasukan tentera dan MAS kerana “terus menerus cuba melengah-lengah dan menyembunyikan kebenaran.”


“Ia cubaan untuk memperdaya keluarga penumpang dan cubaan untuk memperdaya seluruh dunia,” kenyataan itu dipetik.

Kenyataan tersebut dimuatkan di satu laman blog China oleh “Jawatankuasa Keluarga Malaysia Airlines MH370”.

Dalam satu kenyataan lanjut, anggota keluarga tersebut berkata mereka akan menuju ke Kedutaan Malaysia di Beijing pada hari Selasa untuk “membantah, menuntut kebenaran dan kepulangan anggota keluarga.”

Sementara itu, rangkaian TV China CCTV melaporkan para pegawai MAS yang tiba di Lido Hotel di Beijing disambut dengan protes oleh anggota keluarga tersebut.

"Mereka berasa ditipu dan mungkin merancang tindakan selanjutnya," lapor CCTV di Twitter.

Seorang wartawan TV Kanada turut menulis di Twitter bahawa keluarga penumpang berkenaan sedang menuju ke konsulat Malaysia untuk tujuan berkenaan.

CCTV juga melaporkan bahawa kerajaan China memanggil Duta Besar Malaysia di China Datuk Iskandar Saruddin

24 Mac 2014

TERKINI! MH370 DISAHKAN TERHEMPAS DI SELATAN LAUTAN HINDI



Kedudukan terakhir MH370 di Lautan Hindi


dikemaskini 10.20pm “Tempat ini lokasi terpencil, jauh daripada tapak pendaratan yang mungkin,” kata perdana menteri.

Penerbangan MH370 disahkan terhempas di selatan Lautan Hindi, kata Najib


LATEST UPDATE: MARCH 24, 2014 10:14 PM

Penerbangan MH370 yang hilang sejak 8 Mac lalu disahkan berakhir di sebuah kawasan terpencil di selatan Lautan Hindi.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang mengumumkan perkembangan terbaru ini kepada pemberita sebentar tadi berkata beliau telah dimaklumkan perkara ini oleh wakil Cawangan Siasatan Nahas Udara (AAIB) dari Britain.

Sementara itu, ahli keluarga penumpang yang terlibat telah menghadiri sesi taklimat tergempar malam ini, dan mereka dijangka akan diterbangkan dengan pesawat khas ke Australia, menurut Sky News.


Sumber yang dipetiknya berkata ahli keluarga yang terlibat akan dibawa terlebih dahulu ke Beijing sebelum diterbangkan ke Australia, setelah beberapa serpihan dipercayai milik pesawat MH370 dikesan di sebuah kawasan terpencil di selatan Lautan Hindi. !~ TMI


MENYUSUL LAGI



Pencarian Di Perairan Australia Barat Diteruskan

MH370: Sidang Media oleh YAB Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak


This evening I was briefed by representatives from the UK Air Accidents Investigation Branch (AAIB). They informed me that Inmarsat, the UK company that provided the satellite data which indicated the northern and southern corridors, has been performing further calculations on the data. Using a type of analysis never before used in an investigation of this sort, they have been able to shed more light on MH370’s flight path.

Based on their new analysis, Inmarsat and the AAIB have concluded that MH370 flew along the southern corridor, and that its last position was in the middle of the Indian Ocean, west of Perth.

This is a remote location, far from any possible landing sites. It is therefore with deep sadness and regret that I must inform you that, according to this new data, flight MH370 ended in the southern Indian Ocean.

We will be holding a press conference tomorrow with further details. In the meantime, we wanted to inform you of this new development at the earliest opportunity. We share this information out of a commitment to openness and respect for the families, two principles which have guided this investigation.

Malaysia Airlines have already spoken to the families of the passengers and crew to inform them of this development. For them, the past few weeks have been heartbreaking; I know this news must be harder still. I urge the media to respect their privacy, and to allow them the space they need at this difficult time.


Pautan kekal imej terbenam
Relative of passengers on MH370 faints when watching press conference saying plane "ends" in Indian Ocean

Pautan kekal imej terbenam



Pautan kekal imej terbenam